Events Archive - Page 18 of 31 - Teatrelli

Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu

DINCOLO DE TEATRU, LA SFÂRȘIT DE VARĂ

Ediția specială LIVE a Anotimpurilor dialogului despre Teatru cu Octavian Saiu a propus publicului trei evenimente extraordinare pe o temă pe cât de rar abordată, pe atât de stringentă – valențele durerii în plan artistic, dar și social:

▪️ Intâlnire cu actrița și regizoarea ALINA ȘERBAN, multi-premiată la nivel internațional;

▪️ Prezentarea, în premieră, a documentarului realizat de Iustin Șurpănelu pe marginea performance-ului work in progress „INT.EXT” semnat de Bobi Pricop, Mihai Păcurar, Teona Galgoțiu, Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás (o producție creart/Teatrelli & Galateca). Invitată: poeta și regizoarea Teona Galgoțiu, autoarea poemelor urbane care au stat la baza „INT.EXT” – un performance colectiv despre consecințele și experiențele dureroase ale pandemiei cu precădere pentru zona artistică independentă;

▪️ Lansarea celui mai recent volum semnat de OCTAVIAN SAIU – „DUREREA. DINCOLO DE TEATRU”, apărut în Colecția Yorick a Editurii Nemira.

„Pentru teatru, durerea rămâne proba de foc. Nimic – în plan estetic, moral, filosofic – nu îl pune mai greu la încercare. Nici frumosul, nici grotescul, nici binele, nici răul, nici adevărul sau minciuna. Suferința fizică și durerea sufletească împing teatrul până la limitele reprezentării, fiindcă îi impun ceva absolut autentic, dincolo de efecte și mai presus de aparențe. În fața durerii, instrumentele limbajului scenic devin dintr-o dată neputincioase, incapabile să îi comunice realitatea pură. Și, atunci, ceva miraculos se poate întâmpla. Ceva ce apropie teatrul de alte lumi, de la muzică la performance art, de la pictură la film și fotografie, fără a-l îndepărta de vocația lui cea mai profundă, aceea de a fi oglinda vieții și a condiției umane.

Despre durere, despre suferință individuală și colectivă, cu tot ceea ce înseamnă expresia ei întruchipata de un artist, va fi vorba într-o ediție specială a Anotimpurilor dialoguluide la Teatrelli. Invitată va fi Alina Șerban, creatoarea unor opere despre durere aplaudate la mari evenimente culturale ale lumii. Tot atunci, va avea loc premiera documentarului dedicat unei producții care are ca subiect pandemia și consecințele ei atât de dureroase pentru zona artistică independentă: „INT.EXT”. Va vorbi despre proiect Teona Galgotiu, autoarea poemelor urbane care au stat la baza acestui experiment performativ realizat în vitrinele Galeriei Galateca.

În ultima seară de vară, în aer liber, sunteți invitați la o întâlnire de taină despre cel mai dificil și totodată cel mai fierbinte subiect al prezentului: durerea.” – Octavian Saiu

——

Despre Octavian Saiu 

Octavian Saiu, gazda seriei speciale de întâlniri de la Teatrelli, intitualtă Anotimpurile dialogului despre teatru, este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 şi 2019 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor (Wrocław – Capitală culturală europeană şi Toga, Japonia). Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale au apărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale. Este autorul a 12 volume despre teatru. A primit Premiul Criticii pentru carte de teatru în 2010 şi Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013. Anul acesta, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, „însemn de apreciere pentru activitatea importantă dedicată criticii de teatru, pentru profesionalismul de care a dat dovadă în promovarea creației teatrale românești”. 

——

„INT. EXT.” este o producție creart/Teatrelli & Galateca – Susținută de UniCredit Bank & JTI și plăcută de Radio Guerrilla.

OPEN CALL pentru REGIZORI

MONTAREA UNUI SPECTACOL-LABORATOR @ TEATRELLI

UPDATE: Proiectul câștigător, ales de membrii juriului, este FADE IN / FADE OUT, al regizorului Bogdan Mustață, un spectacol – laborator în zona de sound theatre.

creart își propune să dezvolte proiectul Teatrelli într-un laborator de cercetare cu public în sfera artelor spectacolului, în această direcție integrându-se cea mai mare parte a producțiilor recente, precum și seria de spectacole / performance-uri work in progress. 

În acest sens, lansăm un OPEN CALL adresat regizorilor (fără o condiționare de vârstă), în vederea montării unui spectacol cu structură de laborator. Este o invitație la experiment, prin integrarea unui limbaj care provine dintr-o altă zonă (spre exemplu, o altă zonă artistică decât cea a artelor spectacolului, precum cinematografie, arte vizuale etc., dar și din sfera tehnologiei, sociologiei ș.a.)  într-o producție de teatru / dans / performance corporal. Spectacolul va fi montat în stagiunea 2021/2022 și va intra în repertoriul Teatrelli (fiind vorba despre o producție creart / Teatrelli), garantându-se un minim de 15 reprezentații jucate.

CALENDARUL OPEN CALL-ului:

  • Perioada de înscriere: 2 august – 5 septembrie 2021 (inclusiv)
  • Perioada de jurizare: 6 – 22 septembrie 2021
  • Anunțarea propunerii selectate: 23 septembrie 2021 (va fi selectată o singură propunere)

CERINȚE:

1. Transmiterea unui self-tape de max. 10 minute în care fiecare regizor va explica ce stă la baza preocupării și interesului față de tema / limbajul propus, cum dorește să implementeze acest limbaj în spectacol și cum va decurge etapa de laborator,  în ce măsură a mai abordat tema / limbajul propus în alte proiecte. De asemenea, self-tape-ul poate conține detalii relevante în acest context despre perioada de formare și sau cariera sa (detalii care nu sunt menționate în CV).  Self-tape-ul va fi transmis sub formă de link video (Youtube sau Vimeo);

2. Transmiterea unui mood board care să ofere juriului o imagine asupra direcției în care se va dezvolta estetica spectacolului (nu sunt necesare schițe scenografice);

3. Descrierea conceptului regizoral și o prezentare succintă a membrilor echipei de creație; Distribuția va cuprinde un maxim de 4 actori / performeri. Aceștia pot fi selectați de regizor încă din faza de concept (vor fi menționați în acest caz în descrierea conceptului regizoral) sau pot fi selectați printr-un casting după anunțarea rezultatelor. Textul dramatic poate fi conceput special pentru acest spectacol sau poate fi ales un text dramatic existent (în acest caz va fi menționat în descrierea conceptului regizoral).

4. CV-ul regizorului / echipei.

Materialele vor fi transmise pe adresa de e-mail teatrelli@creart.ro. Se vor lua în considerare doar înscrierile care conțin toate documentele solicitate.

BUGETUL PRODUCȚIEI este de 130.000 lei brut și va cuprinde: onorariile echipei de creație (regizor, scenograf, dramaturg – dacă este cazul / drepturi de autor pentru textul montat, inclusiv drepturi de autor pentru traducere – dacă este cazul, compozitor – dacă este cazul, creație video – dacă este cazul), 20 de repetiții ale actorilor / performerilor (repetiția va fi remunerată cu jumătate din onorariul pentru fiecare reprezentație), producția decorului și a costumelor, recuzita, echipamentele tehnice care nu sunt disponibile, grafica materialelor de promovare și printul acestora, fotografiile din repetiții și de la premieră în vederea promovării spectacolului. Bugetul sus-menționat nu cuprinde filmarea spectacolului (aceasta se va realiza ulterior), iar onorariile actorilor / performerilor (cu excepția repetițiilor) vor fi plătite pentru fiecare reprezentație jucată (inclusiv avanpremieră și premieră), deci nu fac parte din bugetul de producție.

Selecția va fi realizată de către un JURIU format din:

  • Octavian Saiu – profesor, cercetător și critic de teatru
  • Radu Nica – regizor și conferențiar la Facultatea de Teatru şi Film / UBB Cluj-Napoca 
  • Cristian Ban – regizor și unul dintre membrii fondatori ai #Reactor de creație și experiment Cluj-Napoca
  • Roxana Lăpădat – director artistic Teatrelli 

Va fi selectată o singură propunere, aceasta urmând să fie montată la Teatrelli în stagiunea 2021 / 2022.

Maria de Buenos Aires

„Maria de Buenos Aires” poartă semnătura inconfundabilă a lui Răzvan Mazilu, promotor al musicalului în România, într-un decor imaginat de Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf român.

Pe muzica lui Astor Piazzolla și libretul lui Horacio Ferrer, spectacolul îi are în rolurile principale pe Gheorghe Visu, Ana Bianca Popescu și Lucian Ionescu și beneficiază de participarea lui Emy Drăgoi la acordeon.

În viziunea scenografică a lui Dragoș Buhagiar, spațiul Teatrelli este cu totul reinventat și recreat în spiritul și atmosfera poetică și decadentă a orașului Buenos Aires de la începutul secolului 20.

„Încă nu am ajuns la Buenos Aires. Plănuisem o călătorie anul trecut, dar nu a fost să fie, cum nu au fost să fie multe altele. Așa că am adus pe scenă un Buenos Aires imaginat din toate clișeele și locurile comune știute, pe care le-am dinamitat, le-am întors pe dos și le-am livrat, sper, în cel mai seducător mod cu putință. Un Buenos Aires inspirat din lecturile din García Márquez și Borges (o fotografie destul de cunoscută a poetului aproape orb, sprijinit melancolic în baston, stă la baza Spiritului, personaj interpretat de Gheorghe Visu)”, mărturisește Răzvan Mazilu.

Maria de Buenos Aires
Muzica:
Astor Piazzolla Libretul: Horacio Ferrer

Regia, coregrafia și costumele: Răzvan Mazilu

Decorul: Dragoș Buhagiar

Maria: Ana Bianca Popescu
Spiritul:
Gheorghe Visu
Flașnetarul, Visătorul, Bătrânul Hoț, Primul Analist, Preotul:
Lucian Ionescu
Cu participarea lui Emy Drăgoi la acordeon

Corul: Bogdan Iacob, Andrei Mărcuță, George Vasile

Dirijor: Mihai Murariu
Orchestra:
Mihai Murariu – pian; Ioana Văleanu – percuție; Cristina Hîrjanu – flaut; Diana Ciudin – vioara I; Bianca Drăgoi – vioara a II-a; Alessia Drăgoi – vioara a III-a; Emanuel Vots – viola; Mihail Grigore – violoncel; Iacob Artin Panighiant – contrabas.

Light design: Ștefan Vasilescu
Pregătirea muzicală
: Maria Alexievici
Coregrafie tango argentinian:
Daniel Măndiță
Corepetitor
: Mihai Murariu
Coordonarea muzicală a orchestrei:
Corina și Alexei Țurcan
Make-up Artist:
Mădălina Ghizdeanu
Traducerea din limba spaniolă:
Albert Denn Adaptarea versurilor pe muzică: Alex Ștefănescu Documentarea pentru traducere: Anne Marye Sima și Daniel Măndiță   Afiș realizat de Romana Țopescu și Dragoș Trăistaru Grafica programului de sală: Sabina Spatariu

Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani.

Durata: 90 minute

Foto: Andrei Gîndac

INEVITABIL – Denisa Berceanu

Expoziție INEVITABIL – Denisa Berceanu
Curator: Cristina Milea

Galeria CREART
17 iulie – 15 august 2021

„INEVITABIL reprezintă un amalgam de trăiri dintr-o perioadă lungă, incertă și apăsătoare. Ilustrațiile acoperă un spectru larg de sentimente personale transpuse vizual într-o formă clară, repetitivă, dar, totodată, cu accente și dinamici variate. Asemănătoare sau diferite, fiecare inimă redă întâmplările unei zile din izolare.” – Denisa Berceanu

„INEVITABIL este o amprentă lăsată într-un cocon sub o pernă din 2020, într-un apartament dintr-o lume care a trăit la unison un atac de cord spiritual. Paletar intim al stărilor de spirit de la alb la negru cu valoare de ‘puncte comune’, hașurate într-un ciclu de regenerare propriu.” – Cristina Milea

Denisa Berceanu (n.1994) este artist vizual independent. A studiat la liceul de Arte Plastice “Romulus Ladea” Cluj-Napoca, a absolvit Universitatea de Artă și Design (UAD) – secția Sculptură, a studiat scenografie în cadrul Universității de Arte Târgu-Mureș. A colaborat cu Teatru Național Târgu-Mureș – Compania Liviu Rebreanu, Asociația Animact (Teatrul Ariel), dar și pe plan independent, semnând scenografia mai multor spectacole realizate în colaborare cu Adonis Tanța.

Cristina Milea este creatoare de costume și decoruri. Deține un master în Reciclare artistică din 2010. În 2020 a fost distinsă cu premiul UNITER pentru „Cea mai bună scenografie ”. După 12 ani de experiență în spațiul teatral (peste 65 de producții), ea și-a redirecționat căutările artistice către noi forme de expresie: tehnici experimentale de reciclare creativă aplicate pe costume. Drept urmare, a creat o platformă numită ȘARLATAN, unde comentariul social se întâlnește cu arta vizuală.

Expoziția are loc în contextul performance-ului work in progress 4 DISCURSURI: Olga Malâșeva / Nicoleta Lefter / Vlaicu Golcea / Mihai Păcurar, după „Free Hugs” de Olga Malâșeva / traducerea: Raluca Rădulescu

4 DISCURSURI. Performance work in progress

Olga Malâșeva / Nicoleta Lefter / Vlaicu Golcea / Mihai Păcurar După „Free Hugs” de Olga Malâșeva / traducerea: Raluca Rădulescu

Un performance work in progress de și cu: Nicoleta Lefter, Vlaicu Golcea și Mihai Păcurar

4  artiști își expun discursurile specifice artei lor simultan și în același spațiu performativ.

În mod neobișnuit uzanțelor, acesta nu este un spectacol croit după un text, ci mai degrabă este o dezbatere pe care o inițiază de facto mecanismele specifice fiecărei dintre cele 4 arte prezente în același spațiu: arta dramaturgiei, arta prezenței performative, arta vizuală și arta sunetului.

Publicul este invitat la o expunere polifonică, democratică, al cărei principal scop este să chestioneze – cu mijloace dedicate – actuala problematică pandemică: individ versus societate versus sistem politic versus politici consumeriste sau militantiste.

Punctul de pornire al instalației – performance este textul dramaturgei Olga Malâșeva – „Free Hugs”, prima piesă a unui autor din Kazahstan tradusă în limba română și pentru prima oară abordată pe o scenă din România, fiind scrisă în perioada primului val al pandemiei de coronavirus.

O producție work in progress creart / Teatrelli.

*Prețul unui bilet este de 30 lei + taxe.

Băiatul văduvă

Spectacolul „Băiatul Văduvă”, după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard, propune o perspectivă curajoasă asupra intimității relațiilor interumane și a stigmatelor încă prezente în societate. În 2013, textul lui Bouchard a fost ecranizat de băiatul rebel al cinematografiei, regizorul multi-premiat Xavier Dolan.

Patru actori de excepție – Vlad Bîrzanu, Mihaela Sîrbu, Alexandru Chindriș, Cosmina Stratan & câinele Uber – dau viață personajelor care se zbat între tandrețe și violență, jonglând cu statutul de victime și de călăi, mânați de dorințe înăbușite și porniri animalice. În prim-plan se află povestea tânărului Tom şi călătoria sa în micul oraş de provincie de la ţară, unde locuieşte familia iubitului său, decedat într-un accident de maşină.

Eugen Jebeleanu, artist apreciat atât la nivel național, cât și în plan internațional și laureat UNITER în 2020 pentru cea mai bună regie, este cel care semnează conceptul și regia spectacolului „Băiatul Văduvă”, montarea lui propunându-și să vorbească despre rănile intime și politice ale lumii în care trăim.

Cred că introducerea spectacolului «Băiatul văduvă» în repertoriul Teatrelli reprezintă (re)confirmarea unei schimbări sau evoluții în programul artistic al acestei instituții. Mă bucur să văd că există din ce în ce mai multe instituții de stat care susțin și promovează proiecte artistice care tratează subiecte sensibile și cu siguranță necesare pentru a oglindi lumea contemporană de azi. Spectacolul nostru face parte din programul proiectelor Work in Progress, însă – datorită cererii publicului – această primă etapă s-a transformat într-un spectacol finalizat. Dincolo de temele importante pe care textul lui Michel Marc Bouchard le surprinde, cum ar fi doliul, asumarea homosexualității, sindromul Stockholm sau, pur și simplu, toxicitatea unor povești de iubire, de cuplu sau în sânul familiei, proiectul are în distribuție patru actrițe și actori fabuloși, care reușesc să trezească empatia prin jocul actoricesc între tandrețe și violență, teatru și film. «Băiatul văduvă» se poate defini acum ca fiind un spectacol de teatru «site specific», urmând ca în a doua etapă de work in progess a proiectului meu să lucrez pe un alt text care abordează teme similare cu cele amintite mai sus, din alte perspective, de această dată ale autorului francez Edouard Louis.”, Eugen Jebeleanu.

Băiatul văduvă
Concept și regie: Eugen Jebeleanu
după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard
Cu: Vlad Bîrzanu, Mihaela Sîrbu, Alexandru Chindriș, Cosmina Stratan & câinele Uber
Sound design & music live performance: Ovidiu Zimcea
Traducerea: Diana Nechit & Eugen Jebeleanu

Producția „Băiatul Văduvă” este realizată în parteneriat cu Institutul Francez din România, ca parte a acțiunilor prin care acesta sprijină scena artistică locală. 

Distribuția a fost selectată în urma unui casting la care s-au înscris aproximativ 200 de actrițe și actori.

Durata: 80 minute

Spectacol nerecomandat persoanelor cu alergie la fân.

Spectacol nerecomandat persoanelor sub 16 ani.

INT. EXT. Performance work in progress

LIVE în vitrinele Galateca, un performance work in progress conceput într-o perioadă în care sălile de spectacol din București erau închise. În acest context, „INT. EXT.” a fost construit ca un manifest-declarație, un spectacol de tip guerrillă semnat de Bobi Pricop, Mihai Păcurar, Teona Galgoțiu, Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás.

Patru artiști/performeri – Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás – au fost izolați, timp de două ore pe zi, în patru vitrine ale Galeriei de artă și design Galateca din București. Au observat oamenii și au fost observați. Geamul despărțitor a îmblânzit dorința și teama de apropiere: o invitație originală la reflexie și un dialog despre rolul artistului în contextul pandemiei, într-o perioadă în care orice contact cu publicul devenise mijlocit, cel mai adesea, de un ecran, reprezentat în cadrul performance-ului, simbolic, de geamul vitrinei. Chiar și atunci când întâlnirea era directă, masca obtura parțial comunicarea dintre artist și spectator. Altfel, „INT. EXT.” și-a propus să provoace publicul la o experiență la rândul ei „obturată” – fără sonor -, dar care să dea naștere unui nou tip de percepție a actului artistic. Totodată, vitrina se transforma într-un „spațiu de vânzare”, într-o perioadă în care artiștii au fost obligați la un gen de reconversie de mai multe tipuri. 

 „Ce sens are arta în lumea de acum, modificată fundamental de consecințele generate de pandemie, consecințe care nici măcar nu s-au cristalizat încă? Există o utilitate a artei posibil de dovedit sau cuantificat? Cum poate fi susținută în fața publicului larg importanța recuperării și repunerii pe picioare a spațiilor culturale independente? Dar artiștii, ei cum își argumentează utilitatea, în primul rând față de ei înșiși, și apoi față de lumea din jur? Căutarea răspunsurilor, urgente sau nu, începe într-un spațiu expus și totodată protejat, comunicarea dintre interior și exterior fiind și ea explorată prin contradicții. În mijlocul agitației orașului, geamul despărțitor (fragil și radical în același timp, prin puterea lui de a refuza dialogul familiar), propune un contact spontan, prin care conflictul dintre dorința imensă și anxietatea imensă de a ne apropia unii de alții poate fi, măcar un pic, îmblânzit.” – se arată în textul-manifest al performance-ului „INT. EXT.”

Performeri: Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás

„INT. EXT.” este o producție creart/Teatrelli & Galateca

Eveniment susținut de UniCredit Bank & JTI 

Plăcut de Radio Guerrilla

Maria de Buenos Aires

„Maria de Buenos Aires” poartă semnătura inconfundabilă a lui Răzvan Mazilu, promotor al musicalului în România, într-un decor imaginat de Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf român.

Pe muzica lui Astor Piazzolla și libretul lui Horacio Ferrer, spectacolul îi are în rolurile principale pe Gheorghe Visu, Ana Bianca Popescu și Lucian Ionescu și beneficiază de participarea lui Emy Drăgoi la acordeon.

În viziunea scenografică a lui Dragoș Buhagiar, spațiul Teatrelli este cu totul reinventat și recreat în spiritul și atmosfera poetică și decadentă a orașului Buenos Aires de la începutul secolului 20.

„Încă nu am ajuns la Buenos Aires. Plănuisem o călătorie anul trecut, dar nu a fost să fie, cum nu au fost să fie multe altele. Așa că am adus pe scenă un Buenos Aires imaginat din toate clișeele și locurile comune știute, pe care le-am dinamitat, le-am întors pe dos și le-am livrat, sper, în cel mai seducător mod cu putință. Un Buenos Aires inspirat din lecturile din García Márquez și Borges (o fotografie destul de cunoscută a poetului aproape orb, sprijinit melancolic în baston, stă la baza Spiritului, personaj interpretat de Gheorghe Visu)”, mărturisește Răzvan Mazilu.

Maria de Buenos Aires
Muzica:
Astor Piazzolla Libretul: Horacio Ferrer

Regia, coregrafia și costumele: Răzvan Mazilu

Decorul: Dragoș Buhagiar

Maria: Ana Bianca Popescu
Spiritul:
Gheorghe Visu
Flașnetarul, Visătorul, Bătrânul Hoț, Primul Analist, Preotul:
Lucian Ionescu
Cu participarea lui Emy Drăgoi la acordeon

Corul: Bogdan Iacob, Andrei Mărcuță, George Vasile

Dirijor: Mihai Murariu
Orchestra:
Mihai Murariu – pian; Ioana Văleanu – percuție; Cristina Hîrjanu – flaut; Diana Ciudin – vioara I; Bianca Drăgoi – vioara a II-a; Alessia Drăgoi – vioara a III-a; Larisa Retegan – viola; Mihail Grigore – violoncel; Iacob Artin Panighiant – contrabas.

Light design: Ștefan Vasilescu
Pregătirea muzicală
: Maria Alexievici
Coregrafie tango argentinian:
Daniel Măndiță
Corepetitor
: Mihai Murariu
Coordonarea muzicală a orchestrei:
Corina și Alexei Țurcan
Make-up Artist:
Mara Rădulescu
Traducerea din limba spaniolă:
Albert Denn Adaptarea versurilor pe muzică: Alex Ștefănescu Documentarea pentru traducere: Anne Marye Sima și Daniel Măndiță   Afiș realizat de Romana Țopescu și Dragoș Trăistaru Grafica programului de sală: Sabina Spatariu

Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani.

Nerecomandat persoanelor cu sensibilitate la fum de scena.

Durata: 90 minute

Foto: Andrei Gîndac

CASTING „Băiatul văduvă”

CASTING |Pregătim la Teatrelli un nou performance work in progress – „Băiatul văduvă”, după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard, în regia lui Eugen Jebeleanu.

Pentru acest performance teatral se cautădouă actrițe și doi actori, cu vârsta de peste 18 ani.

Persoanele interesate sunt rugate să trimită – până pe data de 24 mai (inclusiv), pe adresa de email teatrelli@creart.ro – un scurt self-tape cu un monolog la alegere din repertoriul teatrului contemporan sau dintr-un film, precum și un video de prezentare în vederea participării la acest proiect.

Cei selectați în prima etapă urmează să fie invitați la o a doua etapă a castingului, care se va desfășura pe Zoom, cu Eugen Jebeleanu, în zilele de 26 și 27 mai.

Calendarul de repetiții și filmări pentru „Băiatul Văduvă”este prevăzut între 17-27 iunie, iar primele reprezentații se vor desfășura pe 28, 29 și 30 iunie.

Textul lui Michel Marc Bouchard vorbește despre doliu, despre «închisori» și secrete. Autorul spune: «înainte să învețe să iubească, homosexualii învață să mintă. Suntem niște mitomani curajoși». Tom sunt eu și sunt acei tineri homosexuali care trăiesc în frică și culpabilitate. Îmi doresc cu acest proiect să aduc împreună teatrul și cinema-ul, într-o formă teatrală performativă în care cele două medii dialoghează, care să redea unghiul subiectiv al personajului central Tom, la intersecția dintre jocul realist psihologic și «distanțarea» față de narațiunea fictiunii, care să vorbească despre rănile intime și politice ale lumii în care trăim, pentru că după acestă lungă izolare, cred că teatrul poate fi și o artă a vindecării.”Eugen Jebeleanu.

Printre altele, „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard a fost ecranizat în 2013 de către Xavier Dolan.

Performance-ul work in progress „Băiatul văduvă” aduce în prim-plan povestea tânărului Tom, al cărui parcurs pătrunde în intimitatea profundă a relațiilor interumane și a stigmatelor sociale. Eugen Jebeleanu, unul dintre cei mai aclamați artiști ai momentului, semnează deopotrivă conceptul și regia spectacolului, precum și traducerea textului care stă la baza acestuia.

Exerciții teatrale: Instalații Multimedia/ Transmedia și Newmedia

Paginile de Facebook ale Teatrelli și UNATC, precum și site-ul Teatrelli, www.teatrelli.com, vor deveni între 26 aprilie (ora 11.00) și 4 mai (ora 23.00) o scenă online și, totodată, o platformă de manifestare artistică pentru studenții UNATC, într-o perioadă în care sălile de teatru din București sunt închise.

Performance-urile studenților, repetate și filmate în Teatrelli, în perioada 5 – 11 aprilie 2021, sunt rezultatul atelierului multidisciplinar „Instalații Multimedia/ Transmedia și Newmedia”, inițiat de Departamentul de Regie teatru cu Masteratul de Scriere dramatică, în colaborare cu Departamentul de Arta actorului din cadrul UNATC, fiind coordonat de regizorul Theodor – Cristian Popescu și avându-i drept îndrumători pe trei dintre cei mai avangardiști creatori ai scenei contemporane românești: regizorul Bobi Pricop, compozitorul și performerul Vlaicu Golcea și scenograful și artistul vizual Mihai Păcurar.

Theodor-Cristian Popescu: „Scopul acestui proiect îl reprezintă conectarea studenților, în pregătirea anului terminal, la diferite realități teatrale. Prima dintre aceste realități presupune colaborarea cu un autor contemporan în viață, în acest caz un coleg masterand din programul de scriere dramatică. Există două faze ale acestei colaborări, în prima studentul regizor fiind implicat încă din faza de intuiție care ajunge la idee și apoi la concept, mai apoi în documentarea și căutarea unei structuri a scriiturii. Cea de-a doua fază presupune gestionarea colaborării cu autorul textului în timpul procesului de creație a spectacolului, formularea cerințele ulterioare, solicitarea unor modificări de ultim moment etc. conform descoperirilor din repetiții.
O altă realitate o reprezintă îndrumarea studenților regizori de către artiști importanți, activi pe piața teatrală și conectați la ideile spectaculare și tehnologice contemporane, în cazul de față aceștia fiind Vlaicu Golcea, Mihai Păcurar și Bobi Pricop. Studenții sunt astfel stimulați să dezvolte abilități de comunicare cu colaboratori de mare calibru și să se lase influențați în formarea viziunii specifice de către ideile vehiculate în cadrul acestei îndrumări, alta decât cea a profesorilor lor obișnuiți, al căror discurs e posibil să-l fi internalizat deja și să-l poată, într-o oarecare măsură, anticipa. În fine, o a treia realitate o reprezintă explorarea spațiului teatral alternativ bucureștean, în cazul de față Teatrelli, care a avut imensa generozitate de a găzdui și, practic, coproduce aceste mini-creații, prin punerea la dispoziție a spațiului de joc, a corpului tehnic și a echipei de filmare și montaj a întregului eveniment. Aceste scopuri multiple generează o densitate crescută proiectului alternativ de care vorbim, deschizând studenții înspre nevoia căutării, cercetării, experimentului, explică regizorul Theodor-Cristian Popescu, profesor universitar doctor și conducător de an în Departamentul de Regie teatru din cadrul UNATC.

Vlaicu Golcea:
„Sunt bucuros că am putut participa la o acțiune în care se văd mugurii unei speranțe de mai bine. Teatrul este o artă COLABORATIVĂ. Pentru a-i putea cunoaște vocabularul este nevoie de mult EXPERIMENT. Tinerii artiști au nevoie de INTERACȚIUNE, SCHIMB DE IDEI, OPORTUNITĂȚi și de PRACTICĂ, nu de habitate umile la umbra marilor maeștri și de presiunea unor false autorități. Teatrul care rezistă modei se luptă fix cu asta, de peste 100 de ani… Este lăudabilă și dătătoare de speranță această “externalizare” a unui proces creativ de lucru cu studenții. Din păcate eu nu am avut parte de așa ceva pe vremea când eram în facultate (în anii 90…) și acum pot aprecia cu o altă unitate de măsură calitatea și consecințele acestui gest. În egală măsură este emoționant sprijinul oferit de echipa Teatrelli, în totalitatea ei, cu atât mai mult cu cât a fost SINGURA INSTITUȚIE care și-a asumat această DATORIE FORMATOARE. Este în continuare SINISTRU faptul că tinerii artiști NU AU LOC în proiectele teatrelor de stat – pornind de la dramaturgi și continuând cu actori, regizori, scenografi, compozitori, artiști video și light-designeri (hmmmmm…ce interesant – în tradiția patriarhală românească pluralul care conține ambele sexe este masculin………..) – poate doar în eventualitatea în care TREBUIE RAPORTAT UNDEVA că s-a făcut ceva și cu tineri… Demografia teatrală românească identifică “noul val” între 35 si 50 de ani… Ei sunt “speranța” și cei care încep sa fie relativ dezirabili pentru managerii culturali. Sper din tot sufletul că după doi ani de pauză lucrurile nu se vor mai întoarce la “normalul” de dinainte. Marele Teatru se face cu un picior în viitor, nu cu două în trecut.”

Bobi Pricop:
„Mă bucur că am luat parte la experiența asta, că Teatrelli o susține și că, alături de Vlaicu și Mihai, i-am putut ajuta pe studenții de la scriere creativă și regie să-și formuleze mai bine întrebările și să testeze mecanismele prin care să aducă la viață poveștile lor. În teatru, echipa e esențială și mi se pare că e un exercițiu foarte valoros să existe astfel de proiecte în care textul și conceptul de spectacol se dezvoltă organic, printr-o comunicare directă între regizor și dramaturg. Sper că această inițiativă sa nu rămână singulară și să deschidă apetitul colaborării dintre departamentele UNATC.”

Mihai Păcurar:
„Cel mai important lucru din acest proces în care am fost implicat, după părerea mea, ar fi faptul că studenții au fost puși în situația de a colabora unii cu alții de la un capăt până la celălalt al procesului. Și că asta s-a întâmplat într-un context care a necesitat, în permanență, renegocierea (în primul rând logistică) a proiectului. Un context care antrenează reacțiile, focusul și adaptarea, lucruri pe care am pus accentul în mod repetat de-a lungul sesiunilor. Pe de altă parte, sunt curios cum ar arăta un astfel de proiect desfășurat în condiții optime, lăsând studenții (și coordonatorii) să se concentreze exclusiv pe detalii conceptuale, care ajută foarte mult la poziționarea lor artistică în contextul artistic (și nu numai) actual.”

Roxana Lăpădat (Director artistic Teatrelli):
„Pentru Teatrelli, această inițiativă a fost o ocazie fantastică și o bucurie de a-i cunoaște și de a interacționa direct cu viitorii creatori, dar și o soluție de a susține arta spectacolului într-o perioadă provocatoare cum este cea pe care o traversăm acum. O întâlnire între tineri artiști și unii dintre cei mai cunoscuți și apreciați creatori contemporani din România, un schimb de viziune, o întâlnire cu publicul, deopotrivă, și un proiect UNATC pe care îl considerăm a fi un adevărat laborator de creație și experiment artistic la timpul prezent.”

Cele șapte performance-uri vor fi unite într-un singur material video și prezentate pe paginile de Facebook ale Teatrelli și UNATC, precum și pe www.teatrelli.com, la secțiunea Spectacole online, în următoarea ordine:

303 – un spectacol-performance despre hi-tech & singurătate de Monica Stoica & un fragment din “Posibilitatea unei insule” de M. Houellebecq / regia: Monica Stoica / cu: Macrina Bârlădeanu, Cătălina Frunză, Pamela Iobaji, Adriano Panoschi / muzica: Vlaicu Golcea / montajul video: Monica Stoica / coregrafia: Macrina Bârlădeanu & Relu Dobrin

Ghost me harder, adaptare după textul „Ghost me harder” de Anca Munteanu / regia Deliei Neculau / cu: Georgiana Cotoi, Eva Cosac, Maria Moroșan, Eduard Chimac, Tiberius Zavelea / scenografia: Daria Nicu

Gata, ai ieșit din dulap! de Răzvan Vasile Omotă /regia: Norei Zamfir / cu: Cristina Strecopîtov, Vlad Pânzaru, Răzvan Ionescu

Save project as… de Cleopatra Constantinescu /regia: Bianca Oprea / cu: Irina Artenii, Grațiela Voicu / sound design: Adrian Piciorea, David Lunca / light design: Dani Buglea

KAUAI de Cleopatra Constantinescu /regia: Ștefan Vlad Isăilă / cu: Daria Cătălina Crișan, Marius Boboc, Darisian Ștefan Luncanu, Alex Iezdimir, Vlad Pânzaru / montajul video: Darisian Ștefan Luncanu

Ai curaj? de Attila Komán Partea 1 – regia: Răzvan Enciu / cu: Aida Avieriței, Maria Teodora Filip/ scenografia: Theodor Niculae/ sound design: Adrian Piciorea; Partea a 2-a – regia și scenografia: Andra Oprea / cu: Maria Moroșan, Emanuel Pârvu.

Textele s-au născut în cadrul cursului predat de David Schwartz și Andreea Vălean la Masteratul de Scriere dramatică – anul I, iar studenții de la actorie provin din clasele coordonate de Mihaela Sîrbu, Andreea Vulpe, Mircea Gheorghiu, Bogdana Darie și Marius Gîlea.