Events Archive - Page 19 of 32 - Teatrelli

4 DISCURSURI. Performance work in progress

Olga Malâșeva / Nicoleta Lefter / Vlaicu Golcea / Mihai Păcurar După „Free Hugs” de Olga Malâșeva / traducerea: Raluca Rădulescu

Un performance work in progress de și cu: Nicoleta Lefter, Vlaicu Golcea și Mihai Păcurar

4  artiști își expun discursurile specifice artei lor simultan și în același spațiu performativ.

În mod neobișnuit uzanțelor, acesta nu este un spectacol croit după un text, ci mai degrabă este o dezbatere pe care o inițiază de facto mecanismele specifice fiecărei dintre cele 4 arte prezente în același spațiu: arta dramaturgiei, arta prezenței performative, arta vizuală și arta sunetului.

Publicul este invitat la o expunere polifonică, democratică, al cărei principal scop este să chestioneze – cu mijloace dedicate – actuala problematică pandemică: individ versus societate versus sistem politic versus politici consumeriste sau militantiste.

Punctul de pornire al instalației – performance este textul dramaturgei Olga Malâșeva – „Free Hugs”, prima piesă a unui autor din Kazahstan tradusă în limba română și pentru prima oară abordată pe o scenă din România, fiind scrisă în perioada primului val al pandemiei de coronavirus.

O producție work in progress creart / Teatrelli.

*Prețul unui bilet este de 30 lei + taxe.

Băiatul văduvă

Spectacolul „Băiatul Văduvă”, după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard, propune o perspectivă curajoasă asupra intimității relațiilor interumane și a stigmatelor încă prezente în societate. În 2013, textul lui Bouchard a fost ecranizat de băiatul rebel al cinematografiei, regizorul multi-premiat Xavier Dolan.

Patru actori de excepție – Vlad Bîrzanu, Mihaela Sîrbu, Alexandru Chindriș, Cosmina Stratan & câinele Uber – dau viață personajelor care se zbat între tandrețe și violență, jonglând cu statutul de victime și de călăi, mânați de dorințe înăbușite și porniri animalice. În prim-plan se află povestea tânărului Tom şi călătoria sa în micul oraş de provincie de la ţară, unde locuieşte familia iubitului său, decedat într-un accident de maşină.

Eugen Jebeleanu, artist apreciat atât la nivel național, cât și în plan internațional și laureat UNITER în 2020 pentru cea mai bună regie, este cel care semnează conceptul și regia spectacolului „Băiatul Văduvă”, montarea lui propunându-și să vorbească despre rănile intime și politice ale lumii în care trăim.

Cred că introducerea spectacolului «Băiatul văduvă» în repertoriul Teatrelli reprezintă (re)confirmarea unei schimbări sau evoluții în programul artistic al acestei instituții. Mă bucur să văd că există din ce în ce mai multe instituții de stat care susțin și promovează proiecte artistice care tratează subiecte sensibile și cu siguranță necesare pentru a oglindi lumea contemporană de azi. Spectacolul nostru face parte din programul proiectelor Work in Progress, însă – datorită cererii publicului – această primă etapă s-a transformat într-un spectacol finalizat. Dincolo de temele importante pe care textul lui Michel Marc Bouchard le surprinde, cum ar fi doliul, asumarea homosexualității, sindromul Stockholm sau, pur și simplu, toxicitatea unor povești de iubire, de cuplu sau în sânul familiei, proiectul are în distribuție patru actrițe și actori fabuloși, care reușesc să trezească empatia prin jocul actoricesc între tandrețe și violență, teatru și film. «Băiatul văduvă» se poate defini acum ca fiind un spectacol de teatru «site specific», urmând ca în a doua etapă de work in progess a proiectului meu să lucrez pe un alt text care abordează teme similare cu cele amintite mai sus, din alte perspective, de această dată ale autorului francez Edouard Louis.”, Eugen Jebeleanu.

Băiatul văduvă
Concept și regie: Eugen Jebeleanu
după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard
Cu: Vlad Bîrzanu, Mihaela Sîrbu, Alexandru Chindriș, Cosmina Stratan & câinele Uber
Sound design & music live performance: Ovidiu Zimcea
Traducerea: Diana Nechit & Eugen Jebeleanu

Producția „Băiatul Văduvă” este realizată în parteneriat cu Institutul Francez din România, ca parte a acțiunilor prin care acesta sprijină scena artistică locală. 

Distribuția a fost selectată în urma unui casting la care s-au înscris aproximativ 200 de actrițe și actori.

Durata: 80 minute

Spectacol nerecomandat persoanelor cu alergie la fân.

Spectacol nerecomandat persoanelor sub 16 ani.

INT. EXT. Performance work in progress

LIVE în vitrinele Galateca, un performance work in progress conceput într-o perioadă în care sălile de spectacol din București erau închise. În acest context, „INT. EXT.” a fost construit ca un manifest-declarație, un spectacol de tip guerrillă semnat de Bobi Pricop, Mihai Păcurar, Teona Galgoțiu, Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás.

Patru artiști/performeri – Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás – au fost izolați, timp de două ore pe zi, în patru vitrine ale Galeriei de artă și design Galateca din București. Au observat oamenii și au fost observați. Geamul despărțitor a îmblânzit dorința și teama de apropiere: o invitație originală la reflexie și un dialog despre rolul artistului în contextul pandemiei, într-o perioadă în care orice contact cu publicul devenise mijlocit, cel mai adesea, de un ecran, reprezentat în cadrul performance-ului, simbolic, de geamul vitrinei. Chiar și atunci când întâlnirea era directă, masca obtura parțial comunicarea dintre artist și spectator. Altfel, „INT. EXT.” și-a propus să provoace publicul la o experiență la rândul ei „obturată” – fără sonor -, dar care să dea naștere unui nou tip de percepție a actului artistic. Totodată, vitrina se transforma într-un „spațiu de vânzare”, într-o perioadă în care artiștii au fost obligați la un gen de reconversie de mai multe tipuri. 

 „Ce sens are arta în lumea de acum, modificată fundamental de consecințele generate de pandemie, consecințe care nici măcar nu s-au cristalizat încă? Există o utilitate a artei posibil de dovedit sau cuantificat? Cum poate fi susținută în fața publicului larg importanța recuperării și repunerii pe picioare a spațiilor culturale independente? Dar artiștii, ei cum își argumentează utilitatea, în primul rând față de ei înșiși, și apoi față de lumea din jur? Căutarea răspunsurilor, urgente sau nu, începe într-un spațiu expus și totodată protejat, comunicarea dintre interior și exterior fiind și ea explorată prin contradicții. În mijlocul agitației orașului, geamul despărțitor (fragil și radical în același timp, prin puterea lui de a refuza dialogul familiar), propune un contact spontan, prin care conflictul dintre dorința imensă și anxietatea imensă de a ne apropia unii de alții poate fi, măcar un pic, îmblânzit.” – se arată în textul-manifest al performance-ului „INT. EXT.”

Performeri: Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás

„INT. EXT.” este o producție creart/Teatrelli & Galateca

Eveniment susținut de UniCredit Bank & JTI 

Plăcut de Radio Guerrilla

Maria de Buenos Aires

„Maria de Buenos Aires” poartă semnătura inconfundabilă a lui Răzvan Mazilu, promotor al musicalului în România, într-un decor imaginat de Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf român.

Pe muzica lui Astor Piazzolla și libretul lui Horacio Ferrer, spectacolul îi are în rolurile principale pe Gheorghe Visu, Ana Bianca Popescu și Lucian Ionescu și beneficiază de participarea lui Emy Drăgoi la acordeon.

În viziunea scenografică a lui Dragoș Buhagiar, spațiul Teatrelli este cu totul reinventat și recreat în spiritul și atmosfera poetică și decadentă a orașului Buenos Aires de la începutul secolului 20.

„Încă nu am ajuns la Buenos Aires. Plănuisem o călătorie anul trecut, dar nu a fost să fie, cum nu au fost să fie multe altele. Așa că am adus pe scenă un Buenos Aires imaginat din toate clișeele și locurile comune știute, pe care le-am dinamitat, le-am întors pe dos și le-am livrat, sper, în cel mai seducător mod cu putință. Un Buenos Aires inspirat din lecturile din García Márquez și Borges (o fotografie destul de cunoscută a poetului aproape orb, sprijinit melancolic în baston, stă la baza Spiritului, personaj interpretat de Gheorghe Visu)”, mărturisește Răzvan Mazilu.

Maria de Buenos Aires
Muzica:
Astor Piazzolla Libretul: Horacio Ferrer

Regia, coregrafia și costumele: Răzvan Mazilu

Decorul: Dragoș Buhagiar

Maria: Ana Bianca Popescu
Spiritul:
Gheorghe Visu
Flașnetarul, Visătorul, Bătrânul Hoț, Primul Analist, Preotul:
Lucian Ionescu
Cu participarea lui Emy Drăgoi la acordeon

Corul: Bogdan Iacob, Andrei Mărcuță, George Vasile

Dirijor: Mihai Murariu
Orchestra:
Mihai Murariu – pian; Ioana Văleanu – percuție; Cristina Hîrjanu – flaut; Diana Ciudin – vioara I; Bianca Drăgoi – vioara a II-a; Alessia Drăgoi – vioara a III-a; Larisa Retegan – viola; Mihail Grigore – violoncel; Iacob Artin Panighiant – contrabas.

Light design: Ștefan Vasilescu
Pregătirea muzicală
: Maria Alexievici
Coregrafie tango argentinian:
Daniel Măndiță
Corepetitor
: Mihai Murariu
Coordonarea muzicală a orchestrei:
Corina și Alexei Țurcan
Make-up Artist:
Mara Rădulescu
Traducerea din limba spaniolă:
Albert Denn Adaptarea versurilor pe muzică: Alex Ștefănescu Documentarea pentru traducere: Anne Marye Sima și Daniel Măndiță   Afiș realizat de Romana Țopescu și Dragoș Trăistaru Grafica programului de sală: Sabina Spatariu

Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani.

Nerecomandat persoanelor cu sensibilitate la fum de scena.

Durata: 90 minute

Foto: Andrei Gîndac

CASTING „Băiatul văduvă”

CASTING |Pregătim la Teatrelli un nou performance work in progress – „Băiatul văduvă”, după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard, în regia lui Eugen Jebeleanu.

Pentru acest performance teatral se cautădouă actrițe și doi actori, cu vârsta de peste 18 ani.

Persoanele interesate sunt rugate să trimită – până pe data de 24 mai (inclusiv), pe adresa de email teatrelli@creart.ro – un scurt self-tape cu un monolog la alegere din repertoriul teatrului contemporan sau dintr-un film, precum și un video de prezentare în vederea participării la acest proiect.

Cei selectați în prima etapă urmează să fie invitați la o a doua etapă a castingului, care se va desfășura pe Zoom, cu Eugen Jebeleanu, în zilele de 26 și 27 mai.

Calendarul de repetiții și filmări pentru „Băiatul Văduvă”este prevăzut între 17-27 iunie, iar primele reprezentații se vor desfășura pe 28, 29 și 30 iunie.

Textul lui Michel Marc Bouchard vorbește despre doliu, despre «închisori» și secrete. Autorul spune: «înainte să învețe să iubească, homosexualii învață să mintă. Suntem niște mitomani curajoși». Tom sunt eu și sunt acei tineri homosexuali care trăiesc în frică și culpabilitate. Îmi doresc cu acest proiect să aduc împreună teatrul și cinema-ul, într-o formă teatrală performativă în care cele două medii dialoghează, care să redea unghiul subiectiv al personajului central Tom, la intersecția dintre jocul realist psihologic și «distanțarea» față de narațiunea fictiunii, care să vorbească despre rănile intime și politice ale lumii în care trăim, pentru că după acestă lungă izolare, cred că teatrul poate fi și o artă a vindecării.”Eugen Jebeleanu.

Printre altele, „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard a fost ecranizat în 2013 de către Xavier Dolan.

Performance-ul work in progress „Băiatul văduvă” aduce în prim-plan povestea tânărului Tom, al cărui parcurs pătrunde în intimitatea profundă a relațiilor interumane și a stigmatelor sociale. Eugen Jebeleanu, unul dintre cei mai aclamați artiști ai momentului, semnează deopotrivă conceptul și regia spectacolului, precum și traducerea textului care stă la baza acestuia.

Exerciții teatrale: Instalații Multimedia/ Transmedia și Newmedia

Paginile de Facebook ale Teatrelli și UNATC, precum și site-ul Teatrelli, www.teatrelli.com, vor deveni între 26 aprilie (ora 11.00) și 4 mai (ora 23.00) o scenă online și, totodată, o platformă de manifestare artistică pentru studenții UNATC, într-o perioadă în care sălile de teatru din București sunt închise.

Performance-urile studenților, repetate și filmate în Teatrelli, în perioada 5 – 11 aprilie 2021, sunt rezultatul atelierului multidisciplinar „Instalații Multimedia/ Transmedia și Newmedia”, inițiat de Departamentul de Regie teatru cu Masteratul de Scriere dramatică, în colaborare cu Departamentul de Arta actorului din cadrul UNATC, fiind coordonat de regizorul Theodor – Cristian Popescu și avându-i drept îndrumători pe trei dintre cei mai avangardiști creatori ai scenei contemporane românești: regizorul Bobi Pricop, compozitorul și performerul Vlaicu Golcea și scenograful și artistul vizual Mihai Păcurar.

Theodor-Cristian Popescu: „Scopul acestui proiect îl reprezintă conectarea studenților, în pregătirea anului terminal, la diferite realități teatrale. Prima dintre aceste realități presupune colaborarea cu un autor contemporan în viață, în acest caz un coleg masterand din programul de scriere dramatică. Există două faze ale acestei colaborări, în prima studentul regizor fiind implicat încă din faza de intuiție care ajunge la idee și apoi la concept, mai apoi în documentarea și căutarea unei structuri a scriiturii. Cea de-a doua fază presupune gestionarea colaborării cu autorul textului în timpul procesului de creație a spectacolului, formularea cerințele ulterioare, solicitarea unor modificări de ultim moment etc. conform descoperirilor din repetiții.
O altă realitate o reprezintă îndrumarea studenților regizori de către artiști importanți, activi pe piața teatrală și conectați la ideile spectaculare și tehnologice contemporane, în cazul de față aceștia fiind Vlaicu Golcea, Mihai Păcurar și Bobi Pricop. Studenții sunt astfel stimulați să dezvolte abilități de comunicare cu colaboratori de mare calibru și să se lase influențați în formarea viziunii specifice de către ideile vehiculate în cadrul acestei îndrumări, alta decât cea a profesorilor lor obișnuiți, al căror discurs e posibil să-l fi internalizat deja și să-l poată, într-o oarecare măsură, anticipa. În fine, o a treia realitate o reprezintă explorarea spațiului teatral alternativ bucureștean, în cazul de față Teatrelli, care a avut imensa generozitate de a găzdui și, practic, coproduce aceste mini-creații, prin punerea la dispoziție a spațiului de joc, a corpului tehnic și a echipei de filmare și montaj a întregului eveniment. Aceste scopuri multiple generează o densitate crescută proiectului alternativ de care vorbim, deschizând studenții înspre nevoia căutării, cercetării, experimentului, explică regizorul Theodor-Cristian Popescu, profesor universitar doctor și conducător de an în Departamentul de Regie teatru din cadrul UNATC.

Vlaicu Golcea:
„Sunt bucuros că am putut participa la o acțiune în care se văd mugurii unei speranțe de mai bine. Teatrul este o artă COLABORATIVĂ. Pentru a-i putea cunoaște vocabularul este nevoie de mult EXPERIMENT. Tinerii artiști au nevoie de INTERACȚIUNE, SCHIMB DE IDEI, OPORTUNITĂȚi și de PRACTICĂ, nu de habitate umile la umbra marilor maeștri și de presiunea unor false autorități. Teatrul care rezistă modei se luptă fix cu asta, de peste 100 de ani… Este lăudabilă și dătătoare de speranță această “externalizare” a unui proces creativ de lucru cu studenții. Din păcate eu nu am avut parte de așa ceva pe vremea când eram în facultate (în anii 90…) și acum pot aprecia cu o altă unitate de măsură calitatea și consecințele acestui gest. În egală măsură este emoționant sprijinul oferit de echipa Teatrelli, în totalitatea ei, cu atât mai mult cu cât a fost SINGURA INSTITUȚIE care și-a asumat această DATORIE FORMATOARE. Este în continuare SINISTRU faptul că tinerii artiști NU AU LOC în proiectele teatrelor de stat – pornind de la dramaturgi și continuând cu actori, regizori, scenografi, compozitori, artiști video și light-designeri (hmmmmm…ce interesant – în tradiția patriarhală românească pluralul care conține ambele sexe este masculin………..) – poate doar în eventualitatea în care TREBUIE RAPORTAT UNDEVA că s-a făcut ceva și cu tineri… Demografia teatrală românească identifică “noul val” între 35 si 50 de ani… Ei sunt “speranța” și cei care încep sa fie relativ dezirabili pentru managerii culturali. Sper din tot sufletul că după doi ani de pauză lucrurile nu se vor mai întoarce la “normalul” de dinainte. Marele Teatru se face cu un picior în viitor, nu cu două în trecut.”

Bobi Pricop:
„Mă bucur că am luat parte la experiența asta, că Teatrelli o susține și că, alături de Vlaicu și Mihai, i-am putut ajuta pe studenții de la scriere creativă și regie să-și formuleze mai bine întrebările și să testeze mecanismele prin care să aducă la viață poveștile lor. În teatru, echipa e esențială și mi se pare că e un exercițiu foarte valoros să existe astfel de proiecte în care textul și conceptul de spectacol se dezvoltă organic, printr-o comunicare directă între regizor și dramaturg. Sper că această inițiativă sa nu rămână singulară și să deschidă apetitul colaborării dintre departamentele UNATC.”

Mihai Păcurar:
„Cel mai important lucru din acest proces în care am fost implicat, după părerea mea, ar fi faptul că studenții au fost puși în situația de a colabora unii cu alții de la un capăt până la celălalt al procesului. Și că asta s-a întâmplat într-un context care a necesitat, în permanență, renegocierea (în primul rând logistică) a proiectului. Un context care antrenează reacțiile, focusul și adaptarea, lucruri pe care am pus accentul în mod repetat de-a lungul sesiunilor. Pe de altă parte, sunt curios cum ar arăta un astfel de proiect desfășurat în condiții optime, lăsând studenții (și coordonatorii) să se concentreze exclusiv pe detalii conceptuale, care ajută foarte mult la poziționarea lor artistică în contextul artistic (și nu numai) actual.”

Roxana Lăpădat (Director artistic Teatrelli):
„Pentru Teatrelli, această inițiativă a fost o ocazie fantastică și o bucurie de a-i cunoaște și de a interacționa direct cu viitorii creatori, dar și o soluție de a susține arta spectacolului într-o perioadă provocatoare cum este cea pe care o traversăm acum. O întâlnire între tineri artiști și unii dintre cei mai cunoscuți și apreciați creatori contemporani din România, un schimb de viziune, o întâlnire cu publicul, deopotrivă, și un proiect UNATC pe care îl considerăm a fi un adevărat laborator de creație și experiment artistic la timpul prezent.”

Cele șapte performance-uri vor fi unite într-un singur material video și prezentate pe paginile de Facebook ale Teatrelli și UNATC, precum și pe www.teatrelli.com, la secțiunea Spectacole online, în următoarea ordine:

303 – un spectacol-performance despre hi-tech & singurătate de Monica Stoica & un fragment din “Posibilitatea unei insule” de M. Houellebecq / regia: Monica Stoica / cu: Macrina Bârlădeanu, Cătălina Frunză, Pamela Iobaji, Adriano Panoschi / muzica: Vlaicu Golcea / montajul video: Monica Stoica / coregrafia: Macrina Bârlădeanu & Relu Dobrin

Ghost me harder, adaptare după textul „Ghost me harder” de Anca Munteanu / regia Deliei Neculau / cu: Georgiana Cotoi, Eva Cosac, Maria Moroșan, Eduard Chimac, Tiberius Zavelea / scenografia: Daria Nicu

Gata, ai ieșit din dulap! de Răzvan Vasile Omotă /regia: Norei Zamfir / cu: Cristina Strecopîtov, Vlad Pânzaru, Răzvan Ionescu

Save project as… de Cleopatra Constantinescu /regia: Bianca Oprea / cu: Irina Artenii, Grațiela Voicu / sound design: Adrian Piciorea, David Lunca / light design: Dani Buglea

KAUAI de Cleopatra Constantinescu /regia: Ștefan Vlad Isăilă / cu: Daria Cătălina Crișan, Marius Boboc, Darisian Ștefan Luncanu, Alex Iezdimir, Vlad Pânzaru / montajul video: Darisian Ștefan Luncanu

Ai curaj? de Attila Komán Partea 1 – regia: Răzvan Enciu / cu: Aida Avieriței, Maria Teodora Filip/ scenografia: Theodor Niculae/ sound design: Adrian Piciorea; Partea a 2-a – regia și scenografia: Andra Oprea / cu: Maria Moroșan, Emanuel Pârvu.

Textele s-au născut în cadrul cursului predat de David Schwartz și Andreea Vălean la Masteratul de Scriere dramatică – anul I, iar studenții de la actorie provin din clasele coordonate de Mihaela Sîrbu, Andreea Vulpe, Mircea Gheorghiu, Bogdana Darie și Marius Gîlea.

Sărbătoarea artei actorului: în teatru, în film, pe scena lumii

Un dialog cu ANAMARIA MARINCA

27 Martie este Ziua Mondială a Teatrului – motiv de bucurie, de celebrare a unei arte vechi de când lumea. Și, totuși, cine are dispoziție acum pentru această sărbătoare? Peste tot, teatrele sunt închise sau de-abia supraviețuiesc. Iar Teatrul cu „T” mare a ajuns să fie pus sub semnul întrebării, amenințat, din afară, de o criză care pare că de-abia începe și, din interior, de pericolele dezbinărilor și disperărilor care parcă nu se mai termină. Totuși, merită să ne bucurăm de teatru. Avem datoria să credem în el, dincolo de toate tentațiile de a-l părăsi sau de a-l considera mai puțin important decât alte aspecte ale existenței. Teatrul rămâne șansa noastră de a visa împreună.

Vă invit la o întâlnire de vis cu un artist excepțional. Este așa nu fiindcă a primit recunoașteri internaționale copleșitoare, a colaborat cu mari staruri, în spectacole și filme celebre. Este așa pentru simplul motiv că întreaga ei carieră s-a clădit din talent, din muncă, dar și dintr-o anume putere de fascinație. Anamaria Marinca întruchipează condiția actorului de teatru și de cinema pentru care nu există granițe de nici un fel: în română, în engleză, în tăcere, are harul de a transmite emoție și bucurie, de a străbate distanțele până la sufletele tuturor spectatorilor. Acest dialog, cu și despre ea, este un dar pentru toți cei care au nevoie de teatru. Adică pentru cei care vor să viseze la o altfel de primăvară.” –  Octavian Saiu

Eveniment desfășurat sub patronajul Institutului Internațional de Teatru (ITI) – UNESCO.

Dialogul a avut loc în limba română, cu subtitrare în limba engleză.
Premieră pe pagina de Facebook Teatrelli, în data de 27 martie 2021, de la ora 19.00.

Octavian Saiu este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor de la Wrocław – Capitală culturală europeană. Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume, Secretar General Adjunct al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale au apărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale. Este autorul a 11 volumele despre teatru. A primit Premiul Criticii pentru carte de teatru în 2010 şi Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013.

În ianuarie 2020, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, „în semn de apreciere pentru activitatea importantă dedicată criticii de teatru, pentru profesionalismul de care a dat dovadă în promovarea creației teatrale românești”.”

***

Celebrating the Art of Acting: in Theatre, in Film, on the Stage of the World – A Dialogue with ANAMARIA MARINCA

„The 27th of March, World Theatre Day, is an occasion for us to rejoice, to celebrate one of the oldest art forms invented by humankind. And yet, is anyone really in the mood for such a celebration? Everywhere, theatre companies are barely surviving, threatened by a crisis with devastating effects and by a sense of sadness and even despair. However, theatre is certainly worth enjoying and applauding. We all should believe in it, beyond other aspects of existence that are perhaps more urgently important, because it remains our chance to dream together.

You are all invited to a very special dialogue with an extraordinary artist. She is extraordinary not because she has received overwhelming international recognition and has collaborated with global superstars in acclaimed movies and theatre productions. She is so because her entire career has been built on talent, hard work, and genuine charisma. Anamaria Marinca is a theatre and film actor for whom borders of any kind cease to exist: in Romanian, in English, in silence, she is always able to reach out to the souls of her spectators. This dialogue, with and about her, is a gift for all those who realise they need theatre. That is to say, for all those who wish to dream, together.” – Octavian Saiu

Event organised under the patronage of the International Theatre Institute (ITI) – UNESCO.

The dialogue will be in Romanian, with English subtitles.

Premiere on www.facebook.com/teatrelli/, on 27th of March 2021, 7 PM (EET).

Professor Octavian Saiu is a scholar and professional theatre critic. He holds a PhD in Theatre Studies from National University of Theatre and Film (NUTF) in Romania, with a thesis about theatrical space, and another PhD in Comparative Literature from the University of Otago in New Zealand, with a thesis about Samuel Beckett and Eugène Ionesco. He completed his Post-Doc in Modern Literature at the University of Otago and has been awarded his Habilitation in Theatre and Performing Arts. He teaches in the Postgraduate Programme of NUTF, the Doctoral School of Sibiu University and the Centre of Excellence in Visual Studies of the University of Bucharest. He was Visiting Fellow at the University of London, School of Advanced Study, and has taught courses and offered master classes as Visiting Professor at various universities in Europe, Africa, Asia, and the Middle East, as well as the Grotowski Institute.

He has been actively involved, as Conference Chair and Invited Speaker, in several major theatre and academic events around the world, including the Theatre Olympics, Wuzhen Theatre Festival, as well as Edinburgh International Festival, where he was Chair of the Samuel Beckett Conference in 2013. Since 2004 he has been Chair of the Conferences of Sibiu International Theatre Festival. He is the Chair of the Shakespeare Studies Conference, organized by Craiova International Shakespeare festival in partnership with the International Association of Theatre Critics (IATC).

He is Adjunct Secretary General of IATC and President of the Romanian Section – Theatre Studies of IATC. He has published academic articles in several international journals, as well as eleven books on theatre. He received the Critics’ Award in 2010, the Award of the Union of Theatre Artists (UNITER) in 2013, and the Order of Cultural Merit from the President of Romania in 2020.

Amor Amar – ANULAT

de Pierre Sauvil

regia: Mircea Cornișteanu

„Cu ce gând plecăm după aproape două ore de bună dispoziție, provocată de două cupluri care trec printr-o criză ce se dovedește a fi doar un accident oricând repetabil? Cu gândul, credem noi, cei care am făcut spectacolul, că amorul – chiar atunci când ne poate lăsa un gust amar – este în cele din urmă dulce și merită să ținem minte acest lucru.” -Mircea Cornișteanu

“Amor Amar” este povestea a două cupluri prietene. Primul cuplu se bazează pe convingerea fermă că ceea ce-i ține împreună este lipsa totală a dragostei și indiferența reciprocă pe care o afișează permanent. Al doilea cuplu este unul tradițional, care se bazează pe iubire. Întâmplările prin care trec cei patru sunt pline de haz, iar despărțirile și reîmpăcările din final dovedesc faptul că viața în cuplu nu e tocmai simplă, doar că orice criză se poate rezolva cu bine.

Amor Amar este o producție Teatrelli.

Data premierei: 25 aprilie 2018

Durata: 2 ore

Cu: Monica Davidescu, Liviu Lucaci, Simona Popescu, Mircea Constantinescu

Traducerea: Radu Beligan și Liviu Dorneanu

Regia: Mircea Cornișteanu

Costume: Liliana Cenean

Scenografie: Stefan Caragiu

Asistent regie: Zoe Balan

MON CABARET NOIR – expoziție de fotografie

MON CABARET NOIR – un spectacol de cabaret burlesc de Răzvan Mazilu

Fotografiat de: Mihaela Tulea, Florin Bondrilă, Dragoș Toader 

GALERIA creart: din 15 februarie 2021

Cu ocazia premierei producției-eveniment „Maria de Buenos Aires”, un spectacol de Răzvan Mazilu, pe muzica lui Astor Piazzolla, înainte de a intra în spațiul Teatrelli și în atmosfera poetică a orașului Buenos Aires de la începutul secolului 20, vă invităm în Galeria creart, în universul altui spectacol de excepție semnat de Răzvan Mazilu și, totodată, în lumea cabaretului berlinez din anii 1920, acolo unde nimic nu este prea bizar și totul este permis pentru experimentare.

Mon Cabaret Noir este un demers unic, complex și emoționant. Pornește de la povestea Anitei Berber – dansatoare, coregrafă, actriță și fotomodel de mare succes din anii 1920, epoca de aur a cabaretului. Deloc cunoscută la noi, a fost o personalitate avangardistă, rebelă și excentrică, cu un destin demn de un scenariu de film. 

Mon Cabaret Noir provoacă prin erotism și sondează părțile întunecate ale personalității noastre. Provoacă, în primul rând, ideea de libertate – aș putea spune că este o pledoarie pentru libertatea ființei, o ființă scuturată de toate prejudecățile și toate regulile pe care societatea le impune. Este foarte bine documentat și, nu în ultimul rând, îmi place să cred, temele și ideile din spectacol ating niște corzi neștiute sau uitate din sensibilitatea spectatorilor.” – Răzvan Mazilu

Cu: Răzvan Mazilu, Ilona Brezoianu, Anca Florescu, Alina Petrică, Ana Bianca Popescu

Costume: Răzvan Mazilu / Decor: Romana Țopescu și Dragoș Trăistaru

O producție TEATRELLI (2015).

Foto: Andrei Gîndac

Arta care nu hibernează niciodată: Scenografia de teatru, la timpul prezent

Invitați: Dragoș Buhagiar, Adrian Damian, Cristina Milea

„Dacă teatrul este, așa cum spunea Peter Brook în cartea lui cea mai cunoscută, arta de a face vizibil invizibilul, atunci o anume dimensiune a lui rămâne esențială. Fiindcă devine puntea între materie și spirit, înnobilează obiectele cele mai simple și le înalță la rangul de imagini. Imagini memorabile, purtate în suflet de spectatori care le descoperă într-o seară magică, din penumbra unei săli. Scenografia este tocmai acea vocație a imaginilor care nu se pierd, chiar și atunci când par invizibile.

Un dialog special cu trei artiști de teatru, trei creatori de lumi vizuale remarcabile: Dragoș Buhagaiar, cel mai premiat scenograf al spațiului românesc, mult așteptat la această serie de întâlniri de la Teatrelli după o a doua colaborare cu Tokyo Metropolitan Theatre; Adrian Damian, autorul unor decoruri de o plasticitate hipnotică, veritabile instalații aduse la viață de energiile actorilor; si Cristina Milea, laureata Premiului UNITER pentru scenografie în 2020, adepta unei ecologii teatrale cu miză estetică și umană deopotrivă.

Despre ceea ce se vede într-un spectacol și dincolo de el, despre munca nevăzută a scenografilor, despre provocările lor, despre greutățile lor, despre nevoia de a face astăzi teatrul mai vizibil decât oricând, la o nouă ediție a Dialogurilor noastre din fiecare anotimp. Cu ocazia Zilei Culturii Naționale, să sărbătorim împreună arta imaginii și a imaginației pe scena lumii, la timpul prezent.” – Octavian Saiu

Dialogul a fost difuzat, în premieră, pe pagina de Facebook Teatrelli, în data de 15 ianuarie, de la ora 19.00, cu ocazia Zilei Culturii Naționale și a avut loc în limba română, cu subtitrare în limba engleză.