Events Archive - Page 17 of 31 - Teatrelli

Regele Lear și toamna fără sfârșit a lumii noastre: Despre mântuirea feminină a tragicului, despre teatru și adevărurile lui

Un dialog cu ANDREI ȘERBAN și TANG SHU WING

Dialogul a avut loc în limba engleză, cu subtitrare în limba română. 
Premieră pe pagina de Facebook Teatrelli, în data de 26 noiembrie 2021, de la ora 19.00.

Lear este piesa cea mai întunecată a lui Shakespeare. Citită astăzi, pare verdictul final aplicat unei lumi fără metafizică.  Pusă în scenă, ea poate fi și recviemul acestei lumi, și contemplarea amară a salvării ei imposibile. Cu o expresivitate poetică uimitoare, Andrei Șerban a creat la București versiunea sa conjugată la genul feminin – cu Mariana Mihuț, Valeria Seciu, Dana Dogaru… Un spectacol ce nu se poate uita, poem teatral închinat măreției și forței femeii de a rosti adevărurile cele mai dureroase despre condiția umană. Mai de curând, la Hong Kong, un regizor de referință al Asiei a conceput o operă bazată pe Regele Lear cu o distribuție exclusiv feminină și fără niciun cuvânt. Tăcerea este pentru Tang Shu Wing ceea ce cuvântul rămâne pentru Șerban: sursa esențială a teatrului, șansa regenerării lui și a noastră.

Într-un dialog de toamnă tristă, care pare fără sfârșit, îi veți putea asculta pe doi dintre marii artiști ai acestor vremuri. Vor vorbi despre scenă, despre Shakespeare, despre Lear, dar și despre ceea ce ne sperie atât de mult pe toți: tragicul ascuns al existenței. Sunteți invitați, așadar, la o întâlnire specială dedicată teatrului peste granițe și dincolo de ele cu Andrei Șerban și Tang Shu Wing. Adică, la o noua ediție de spirit a Anotimpurilor noastre teatrale.” – Octavian Saiu

——

The Seasons of Theatre Dialogue with Octavian Saiu

King Lear and Our Autumn with No End: About the Female Redemption of Tragedy, about Theatre and Its Truths

 A dialogue with ANDREI ȘERBAN și TANG SHU WING

Premiere on www.facebook.com/teatrelli/, on 26th of November 2021, 7 PM (EET).

King Lear is Shakespeare’s darkest play. Today, when read, it appears to be the final verdict applied to a world devoid of metaphysics. When staged, it becomes both the requiem of this world, and the bitter contemplation of its impossible salvation. With amazing poetic expressiveness, Andrei Șerban created his Bucharest version with an all-female cast: a show that cannot be forgotten, a theatrical poem dedicated to the greatness of women and to their ways of uttering the most painful truths about the human condition. More recently, in Hong Kong, a major Asian theatre director crafted a performance based on Lear only with women, and without a word. Silence is for Tang Shu Wing what words remain for Șerban: the essential source of theatricality, as well as its chance to regenerate itself.

In a sad autumn, which for some seems with no end, you are invited to listen to two of the most important artists of these times. They will talk about the stage, about Shakespeare, about Lear, but also about what terrifies us all: the hidden tragedy of existence. You are therefore invited to a special encounter dedicated to theatre across, and beyond borders with Andrei Șerban and Tang Shu Wing. It is indeed a special chapter of our seasonal theatrical Dialogues.” – Octavian Saiu

Expoziție de fotografie – retrospectiva spectacolelor-experiment Teatrelli 2021

Fotografii de: Bogdan Botofei, Adi Bulboacă, Adi Tudose, Mihaela Tulea
Galeria Creart
13 decembrie 2021 – 26 ianuarie 2022

Pandemia a schimbat felul în care ne raportăm unii la alții, la viață, în general, și, poate în cel mai radical mod, a schimbat dinamica scenei performative. Am învățat să ne adaptăm în permanență, să căutăm mijloace noi, să supraviețuim, să găsim căi prin care să putem intra în contact cu publicul, chiar și atunci când pare imposibil. Traversăm o perioadă care a generat incertitudini, neîncrederi, frustrări, dar și o perioadă care a dat naștere unor căutări necesare și unor producții neașteptate, hibride, dovada faptului că teatrul va găsi întotdeauna forme de supraviețuire. Seria celor 4 performance-uri work in progress creart/Teatrelli și spectacolul-aplicație „The Walks” by Rimini Protokoll sunt, fără îndoială, creațiile „încăpățânate” ale acestor vremuri:

Performance-ul colectiv „INT.EXT” a fost conceput într-o perioadă în care sălile de teatru erau închise, fiind construit ca un manifest-declarație, un spectacol de tip guerrillă, prezentat nu pe o scenă, ci în vitrinele galeriei de artă contemporană și design Galateca. Un performance despre statutul artistului independent și despre sensul artei în lumea de acum, modificată fundamental de consecințele generate de pandemie.

Spectacolul „Băiatul văduvă” pătrunde în intimitatea profundă a relațiilor interumane, a stigmatelor sociale și vorbește despre rănile intime și politice ale lumii în care trăim. Pentru că, după această lungă izolare, teatrul poate redeveni și o artă a vindecării.

Instalația-performance „4 Discursuri” a fost concepută ca o expunere polifonică, democratică, menită să chestioneze – cu mijloace specifice – actuala problematică pandemică: individ versus societate versus sistem politic versus politici consumeriste sau militantiste.

Dual – un performance despre prietenie, despre dualitatea ei, despre multiplele fațete ale acestei relații ciudate, în special în contextul schimbărilor comportamentale cauzate de pandemie. O invitație la a privi prietenia dincolo de clișeu și, totodată, o formă de căutare a mijloacelor de expresie artistică.

THE WALKS by Rimini Protokoll, o co-producție internațională în premieră, un spectacol-experiment care redefinește mersul pe jos ca pe un adevărat scenariu teatral. Realizat sub forma unei aplicații pentru smartphone, „The Walks” este o colecție de 9 scurte spectacole audio-ghidate, concepute pentru anumite locuri specifice din orice oraș din lume și o invitație de a redescoperi împrejurimile și de a interacționa cu ele. Vocile, sunetele și muzica transformă, pas cu pas, locuri familiare în decoruri și diferite peisaje în autentice scene de teatru.

Mulțumim artiștilor pentru puterea lor de creație!
Mulțumim fotografilor (în ordine alfabetică) – Bogdan Botofei, Adi Bulboacă, Adi Tudose, Mihaela Tulea – pentru imaginile-document!
Mulțumim partenerilor – de la Goethe-Institut București și Institutul Francez din România la JTI și UniCreditBank – pentru implicare, susținere și, mai ales, încredere!

Dușmănie v.2.0.

Spectacol interdisciplinar, cu o puternică componentă video, „Dușmănie v.2.0. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor” chestionează cât este adevăr și cât este ficțiune în genul de film documentar și explorează ce se întâmplă la nivel individual atunci când poveștile complicate sunt prezentate public într-o manieră simplificată sau chiar manipulatoare.

„Dușmănie v.2.0” aduce în prim plan trei personaje contradictorii, legate între ele de un trecut traumatic: Ioana (Mihaela Teleoacă), membră a fostei securități, logopedul lui Nicolae Ceaușescu și omul din spatele rostirii discursurilor dictatorului, care ajunge să devină personaj principal al unui film documentar semnat de Alina (Oana Pușcatu). Între cele două se află Andrei (Alex Mirea), nepotul Ioanei, un tânăr plin de talent artistic, însă marcat de un parcurs anti-social și de singurătate, fiind crescut exclusiv de către bunica sa. Totul ia o turnură neașteptată când filmul documentar realizat de Alina câștigă un premiu important. În urma vizibilității și atenției pe care evenimentul o generează, viața celor trei personaje se schimbă definitiv, iar publicului i se dezvăluie trecutul traumatic care le leagă.

Dușmănie v.2.0. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor
Text și regie: Gabriel Sandu
Cu: Mihaela Teleoacă, Oana Pușcatu, Alex Mirea
Video: Ana Cârlan
Decor: Raluca Alexandrescu  
Muzică: Xenti Runceanu
Lumini: Ștefan Vasilescu 

Make-up Artist: Mara Rădulescu

 Durata: 90 minute

DUAL – un performance despre prietenie

Concept: Leta Popescu, Bogdan Spătaru, Florin Fieroiu

Performeri: George Albert Costea,  Mihaela Velicu, Vlad Udrescu

DUAL este un performance teatral, non-verbal, cu o poveste pretext pentru căutările artiștilor: trei prieteni foarte buni se întâlnesc să gătească împreună un desert. Ceea ce este, aparent, senin și natural, începe să pulseze pe dedesubt. Artiștii traduc prin interacțiunea cu obiectele unei bucătării stările opuse prieteniei. Ce se întâmplă când dispare încrederea? Apare îndoiala. Ce se întâmplă când dispare siguranța? Apare frica.

DUAL este o invitație la a privi prietenia dincolo de clișeu și, totodată, o formă de căutare a mijloacelor de expresie artistică. 

Puncte de pornire și inspirație au fost Erwin Wurm și Csilla Klenyánszki, artiști conceptuali – dar cu umor – care analizează cotidianul prin sculpturi umane de un echilibru fragil.

Durata: 70 minute

Premiera etapei finale: 29, 30 și 31 iulie 2022.

O producție creart/Teatrelli din seria spectacolelor / performance-urilor work in progress.

* Prețul unui bilet este de 30 lei + taxe de ticketing

Scrisori de dragoste

de A.R Gurney

un spectacol de Mircea Cornișteanu

Scrisorile de dragoste de A.R. Gurney a fost și este în continuare una dintre piesele pentru doi actori dintre cele mai jucate pe toate meridianele. Romanul epistolar emoționant și în același timp plin de umor al autorului american a fost abordat de cupluri de actori celebri, în special actori de film, care au dorit să demonstreze că sunt și buni interpreți de teatru.” – Mircea Cornișteanu

După ce a avut parte de o distribuție memorabilă – Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc, spectacolul se reia pe scena Teatrelli din perspectiva unei generații diferite, reunind alți doi actori de excepție – pe Cerasela Iosifescu și pe Claudiu Bleonț.

Scrisori de dragoste este o producție Teatrelli.

Data premierei: 27 septembrie 2019

Durata: 100 de minute

Cu: Cerasela Iosifescu și Claudiu Bleonț

Un spectacol de: Mircea Cornișteanu

Traducerea: Petre Bokor

Helgard Haug, Stefan Kaegi and Daniel Wetzel from Rimini Protokoll in dialogue with Octavian Saiu

Live, online, on the Facebook pages of Teatrelli, Rimini Protokoll and Goethe-Institut București 1.10.2021, 7 PM (Bucharest time) In English, without translation

Walking in public gained new meaning with the pandemic. An ancient and every-day ritual became an integral part of the new normality. People meet, walk, stroll through districts, play in landscapes, and perceive their environment anew with every stride.

In the context of entering the fourth wave of the COVID-19 pandemic, which implies new restrictions and new challanges for the theatre world, on October 1st will take place the launching of the Romanian version of The Walks – an experimental performance created by the famous theatre-lable Rimini Protokoll in Berlin, in co-production with creart / Teatrelli and in partnership with Goethe-Institut Bucharest.

The Walks is a collection of short audio experiences covering specific locations in the city, such as supermarket, theater, park, street etc., being an invitation to rediscover and interact with your environment and grasping walking as a theatrical scenario.

The script and direction of The Walks are signed by Helgard Haug, Stefan Kaegi and Daniel Wetzel, the three directors who founded in 2000 the famous Rimini Protokoll theater-label, awarded, among others,  with the Faust Theatre Prize, the European Award “New Realities in Theatre” or the Silver Lion at the Venice Biennale for performing arts.

On this occasion we invite you on October 1st, at 7 PM (EEST time) to an unique dialogue with Helgard Haug, Stefan Kaegi and Daniel Wetzel – the three directors and founders of Rimini Protokoll, moderated by Octavian Saiu, professor, scholar and professional theatre critic.

The dialogue will concentrate on the experimental production The Walks, but also on the future of theatre, which is – probably more than ever – challanged to find new hybrid and digital formats, to experiment and innovate, in order to survive.

***

Helgard Haug is an author and director. Both by herself and together with Daniel Wetzel and Stefan Kaegi, she produces under the label Rimini Protokoll. Work by work they have expanded the means of the theatre to create new perspectives on reality. The first collaborative work with Stefan Kaegi and Daniel Wetzel took place in 2000. Since then, they have been developing stage-works, interventions, performative installations and audio plays together with experts who have gained their knowledge and skills beyond the theatre. They first gained greater media coverage with the work “Germany 2”, the copy of a whole session of the German Bundestag with 200 inhabitants of the city of Bonn. For the staging of works like “Wallenstein”, “Karl Marx: Das Kapital, Erster Band” or “Adolf Hitler: Mein Kampf Band 1&2”, Haug and Wetzel brought together experts from different political and social environments. When they were awarded the Mülheimer Dramatikerpreis in 2007, it started a wide debate about new authorship and post-dramatic theatre. Many of their works feature interactivity and a playful use of technology. With “Call Cutta in a Box”, “General assembly”, “DO’s & DON’Ts” they lured the audience from the theatre into the city. In April 2019, Haug staged “Chinchilla Arsehole, eyey”, a production which has in focus three protagonists affected by the Tourette syndrome who put the theatre through a stress-test.

She also created multiple audio plays, many of which developed within the context of Rimini Protokoll’s theatre works but also often in collaboration with Thilo Guschas and others. Haug’s audio plays have also received numerous awards; most recently, she received the 2019 ARD Radio Play Award for “Chinchilla Arschloch, waswas” together with Thilo Guschas.

Besides her artistic work, Helgard Haug regularly works as a juror and lecturer.

Stefan Kaegi creates documentary theatre plays, audio-interventions, curated formats and works in the urban environment in a diverse variety of collaborative partnerships. Using research, public auditions and conceptual processes, he often gives voice to ‘experts’ who are not trained actors but have something to tell. Most of his works are released under the label „Rimini Protokoll“ – the Berlin-based theatre collective he founded together with Helgard Haug and Daniel Wetzel. The trio of directors reproduced the full session of the German Parliament using 200 citizens from Bonn (“Germany 2”). In “Deadline”, they presented a piece with five experts on the central European way of dying, and one in which they reconstructed the bankruptcy of the Belgian national airline Sabena in Brussels (“Sabenation”). Later works include “Call Cutta in a Box”, a one-to-one telephone performance that takes place live from a call centre in India, “Hauptversammlung” (“Annual General Meeting”), a parasitic intervention at Daimler’s shareholders’ meeting, the multi-player-on-stage-game “Best Before” (Vancouver 2010), the video-walk “Outdoors” (National Theatre of Wales 2011), various personalized versions of “100% City” (in Vienna, London, Melbourne and many other cities in with 100 local citizens on stage) and “Lagos Business Angels” with Nigerian business people (Berlin 2012), as well as “Weltklimakonferenz” (Hamburg 2014) – a simulation of the UN Conference on climate change. Currently they perform “Homevisit Europe” as an intaractive performance game in hundreds of households across the globe and work on their tetralogy „Staat 1-4“ on phenomena of post-democracy. The CCCBarcelona and the MAAT Lisbon recently showed their installation „Win < > win“ in Lisbon with jellyfish as live-performers. 

In 2005 Kaegi won the jury-prize of the festival “Politik im Freien Theater” for Mnemopark. In 2010 Kaegi was awarded the European Prize for Cultural Diversity. In 2011 the jury prize for “Radio Muezzin” in the Theatre Festival Sarajevo, and hei curated the “idiom”-section of “Malta” Festival Póznan. 2015 Remote Moscow was nominated for the Golden Mask in Russia. And in 2018 he won the Grand Prize of Bitef Festival Belgrade for “Nachlass”.

Since 2000 Daniel Wetzel forms an author and director-team with Helgard Haug and Stefan Kaegi, running under the name Rimini Protokoll. Their projects in duo or trio-constellations as well as solo works cover the fields of theatre, audio play, film and installation. Central to their work is the further development of the respective art fields to allow for unconventional views on our reality. For example, Haug / Kaegi / Wetzel declared an annual meeting of the Daimler company a theater piece and made their audience temporary share holders (“Annual Shareholders Meeting“, Berlin 2009) and they staged “100% City“ in more than 38 cities around the world with 100 local inhabitants statistically representating their city. In Berlin and Dresden they developed interactive Stasi-audio plays (“50 kilometers of files”, 2011 or “10 kilometers of files”, 2013). Since the 90s their work with “experts of the everyday life” is described as groundbreaking and leading the path to new forms of documentary theater. Their work “Shooting Bourbaki (2003) was awarded the NRW-Impulse-Prize, “Deadline” (2004), “Wallenstein – a documentary-play” (2006) and “Situation Rooms” (2013) were invited to the Berliner Theatertreffen. The Mülheimer Dramatikerpreis awarded “Karl Marx: Capital, Volume One” (2007) both with the audience award as well as the award for dramaturgy, “Quality Control” (2014) also won the audience award.

Further awards for Rimini Protokoll: German Theater Award Der Faust (2007), European Theater Award in the category New Realities (2008), War Blinded Audio Play Prize for “Karl Marx: Capital, Volume One” (2008), Silver Lion at the 41st Theaterbiennale in Venice (2011),  Hörspielpreis der ARD (ARD’s audio drama award) (2014), Hörbuchpreis der ARD (ARD audio book prize) (2015), Swiss Grand Prix Theater / Hans-Reinhardt-Ring (2015).

Professor Octavian Saiu is a scholar and professional theatre critic. He holds a PhD in Theatre Studies from National University of Theatre and Film (NUTF) in Romania, with a thesis about theatrical space, and another PhD in Comparative Literature from the University of Otago in New Zealand, with a thesis about Samuel Beckett and Eugène Ionesco. He completed his Post-Doc in Modern Literature at the University of Otago and has been awarded his Habilitation in Theatre and Performing Arts. He teaches in the Postgraduate Programme of NUTF, the Doctoral School of Sibiu University and the Centre of Excellence in Visual Studies of the University of Bucharest. He was Visiting Fellow at the University of London, School of Advanced Study, and has taught courses and offered master classes as Visiting Professor at various universities in Europe, Africa, Asia, and the Middle East, as well as the Grotowski Institute.He has been actively involved, as Conference Chair and Invited Speaker, in several major theatre and academic events around the world, including the Theatre Olympics, Wuzhen Theatre Festival, as well as Edinburgh International Festival, where he was Chair of the Samuel Beckett Conference in 2013. Since 2004 he has been Chair of the Conferences of Sibiu International Theatre Festival. He is the Chair of the Shakespeare Studies Conference, organized by Craiova International Shakespeare festival in partnership with the International Association of Theatre Critics (IATC).He is President of the Romanian Section – Theatre Studies of IATC. He has published academic articles in several international journals, as well as twelve books on theatre. He received the Critics’ Award in 2010, the Award of the Union of Theatre Artists (UNITER) in 2013, and the Order of Cultural Merit from the President of Romania in 2020.

(RO)

Helgard Haug, Stefan Kaegi și Daniel Wetzel de la Rimini Protokoll în dialog cu Octavian Saiu

Live, online, pe paginile de Facebook Teatrelli, Rimini Protokoll și Goethe-Institut București 1.10.2021, 7 PM (ora Bucureștiului) În limba engleză, fără traducere

Odată cu pandemia, mersul pe jos în spațiul public a căpătat un nou sens. Un ritual străvechi și cotidian a devenit o componentă de bază a noii normalități: oamenii se întâlnesc, se plimbă, umblă prin cartiere, se joacă în natură și își redescoperă vecinătățile cu fiecare plimbare.

În contextul în care am intrat în valul patru al pandemiei de COVID-19, care presupune noi restricții și noi provocări pentru scena teatrală, pe 1 octombrie va avea loc lansarea versiunii în limba română a aplicației The Walks, spectacol-experiment realizat de celebra companie Rimini Protokoll din Berlin, în co-producție cu creart/Teatrelli și în parteneriat cu Goethe-Institut București.

The Walks este o colecție de scurte spectacole audio concepute pentru locuri specifice din orașul tău și o invitație de a-ți redescoperi împrejurimile și de a interacționa cu ele, înțelegând mersul pe jos ca pe un scenariu teatral.

Textul și regia producției The Walks sunt semnate de Helgard Haug, Stefan Kaegi și Daniel Wetzel, cei trei regizori care au fondat în anul 2000 celebrul colectiv de teatru Rimini Protokoll din Berlin, distins, printre altele, cu  Premiul European de Teatru – Premio Europa – la categoria Noi Realități în Teatru sau Leul de Argint la cea de-a 41-a Bienală de Teatru de la Veneția.

Cu această ocazie, vă invităm pe 1 octombrie, de la ora 19.00 (ora Bucureștiului), la un dialog de excepție cu Helgard Haug, Stefan Kaegi și Daniel Wetzel – cei trei regizori și fondatori ai colectivului de teatru Rimini Protokoll din Berlin, moderat de profesorul, cercetătorul și criticul de teatru Octavian Saiu.

Dialogul va aduce în discuție producția-experiment The Walks, dar și viitorul teatrului, într-o perioadă în care – poate mai mult ca oricând – artele spectacolului sunt supuse provocării de a găsi noi formate hibride și digitale, de a experimenta și a inova, pentru a supraviețui.

***

Helgard Haug este scriitoare și regizoare. Împreună cu Daniel Wetzel și Stefan Kaegi a co-fondat celebrul colectiv de teatru Rimini Protokoll din Berlin, considerat de critica de specialitate drept creator al noului val de teatru documentar. De-a lungul timpului, spectacolele lor au urmărit dezvoltarea continuă a limbajului și mijloacelor teatrale, cu scopul descoperirii unor perspective noi asupra realității. Prima colaborare cu Daniel Wetzel și Stefan Kaegi a fost în anul 2000, în cadrul producției “Crossword puzzle pit stop”. De atunci, au continuat să creeze spectacole de teatru, intervenții culturale, instalații performative și spectacole audio împreună cu experți din domenii de activitate diferite de teatru. Au câștigat recunoaștere media și internațională o dată cu spectacolul ”Deutschland 2” – copia unei sesiuni întregi a parlamentului german cu 200 de locuitori din orașul Bonn. Pentru punerea în scenă a unor spectacole precum ”Wallenstein”, ”Karl Marx: Das Kapital, Volume I” sau ”Adolf Hitler: Mein Kampf Band 1 & 2”, Haug și Wetzel au reunit experți din diferite medii politice și sociale și au stârnit dezbateri despre rolul dramaturgului contemporan în teatrul postdramatic. Helgard Haug și Daniel Wetzel au primit premiul Mülheimer Dramatikerpreis [Premiul pentru Dramaturgie al orașului Mülheim] pentru ”Karl Marx: Das Kapital, Volume I”. Multe dintre spectacolele lor se remarcă prin interactivitate și utilizarea ludică a tehnologiei. Spectacolele “Call Cutta in a Box”, “General assembly”, “DO’s & DON’Ts”, spre exemplu, au atras publicul de la teatru către oraș. În aprilie 2019, Haug a montat “Chinchilla Arsehole, eyey”, o producție care are în centrul atenției trei protagoniști afectați de sindromul Tourette care supun teatrul unui test de stres.

Helgard Haug se bucură de recunoaștere internațională și în zona spectacolelor audio sau radio – multe dintre producții sunt dezvoltate în cadrul Rimini Protokoll, dar de multe ori și în colaborare cu Thilo Guschas și alții. Spectacolele audio ale lui Haug au fost distinse cu numeroase premii, spre exemplu, recent a primit, alături de Thilo Guschas, premiul ARD Radio Play Award pentru ”Chinchilla Arsehole, eyey”.

Pe lângă activitatea sa în zona artistică, Helgard Haug este și lector universitar la diverse universități de artă din Germania, Danemarca, Elveția, Italia, Norvegia.

Stefan Kaegi creează spectacole de teatru documentar, intervenții audio și proiecte curatoriale. În producțiile sale utilizează adesea zona de cercetare, audiții publice și procese conceptuale pentru a da voce „experților” – actori care nu sunt profesioniști, însă au ceva de spus. Multe dintre spectacolele sale sunt produse sub marca Rimini Protokoll – celebrul colectiv de teatru din Berlin, fondat împreună cu Helgard Haug și Daniel Wetzel. Trio-ul regizoral a imitat o întreagă sesiune a Parlamentului german cu 200 de locuitori ai orașului Bonn în cadrul producției ”Deutschland 2”. În spectacolul “Deadline” au adus pe scenă cinci experţi în arta morţii din Europa Centrală și au reconstruit falimentul liniei aeriene belgiene Sabena din Bruxelles în producția ”Sabenation—Go Home and Follow the News”. Printre alte producţii se numără ”Call Cutta in a Box”, o convorbire telefonică în direct de la un call center din India, ”Hauptversammlung” (“Annual General Meeting”), o intervenţie parazitară pentru comemorarea adunării acţionarilor Grupului Daimler, ”Best Before” (Vancouver 2010), un joc video interactiv pentru 200 de spectatori de teatru, diverse versiuni personalizate ale ”100% City” (în Viena, Londra, Melbourne și multe alte orașe, care au adus pe scenă 100 de cetățeni din fiecare oraș – de la premiera mondială din Berlin, în 2008, au fost acoperite peste 38 de orașe din întreaga lume), ”Lagos Business Angels” cu oameni de afaceri nigerieni (Berlin 2012), precum și „Weltklimakonferenz” (Hamburg 2014) – o simulare a Conferinței ONU privind schimbările climatice. Printre alte producții ale lor se numără și ”Homevisit Europe” – un joc-performance interactiv accesat de sute de gospodării de pe glob și ”Staat 1-4“ despre fenomenele post-democrație.

De-a lungul timpului, compania a fost distinsă cu numeroase premii precum Premiul European de Teatru – Premio Europa – la categoria Noi Realități în Teatru, Leul de Argint la cea de-a 41-a Bienală de Teatru de la Veneția, Premiul Faust (Deutscher Theaterpreis Der Faust) al teatrului german, Premiul Juriului la Festivalul ”Politik im freien Theater” (Politica în teatrul liber) din Berlin. În 2015, Stefan Kaegi și Rimini Protokoll au obținut prestigiosul premiu elvețian Grand Prix Theater/Hans-Reinhart-Ring.

Din 2000, Daniel Wetzel formează alături de Helgard Haug și Stefan Kaegi un colectiv de regizori și dramaturgi, cunoscuți internațional sub numele de Rimini Protokoll. Proiectele lor în duo sau trio, precum și producțiile solo acoperă domeniile teatru, film, instalații performative și spectacole audio. Un element esențial în procesul lor creativ este dezvoltarea limbajului și a mijloacelor teatrale cu scopul de a oferi publicului viziuni neconvenționale asupra realității.

De exemplu, Haug / Kaegi / Wetzel au declarat reuniunea anuală a companiei Daimler o producție de teatru, invitând publicul să participe în cadrul acestei reuniuni ca acționari temporari (“Annual Shareholders Meeting“, Berlin 2009) sau au pus în scenă ”100% City” în peste 38 de orașe din întreaga lume, împreună cu 100 de locuitori, care reprezentau statistic orașul lor. În Berlin și Dresda au dezvoltat aplicații audio interactive prin care au scos documente Stasi (Serviciul Secret și Poliția Politică a fostei Republici Democrate Germane) din arhive și le-au adus la realitatea prezentă a orașului (“50 kilometers of files”, 2011 sau “10 kilometers of files”, 2013). Încă din anii 90`, proiectele lor cu ”experți” (actori amatori care își joacă propria viață) au fost apreciate de critica de specialitate ca fiind inovatoare și deschizătoare de drumuri pentru noi forme de teatru documentar.

Spectacolul “Shooting Bourbaki” (2003) a fost premiat cu NRW-Impulse-Prize, spectacolele ”Deadline” (2004), “Wallenstein – a documentary-play” (2006) și “Situation Rooms” (2013) au fost invitate în cadrul festivalului Berliner Theatertreffen. Mülheimer Dramatikerpreis (unul dintre cele mai prestigioase premii pentru teatru din Germania) a distins spectacolul „Karl Marx: Capital, Volume One” (2007), atât cu premiul publicului, cât și cu premiul pentru dramaturgie.

De-a lungul timpului, compania a primit cu numeroase premii, precum Premiul European de Teatru – Premio Europa – la categoria Noi Realități în Teatru, Leul de Argint la cea de-a 41-a Bienală de Teatru de la Veneția, Premiul Faust (Deutscher Theaterpreis Der Faust) al teatrului german etc.

Să vorbesc cu tine în UNDERCLOUD

„Să vorbesc cu tine”, de Ana Maria Bamberger, un spectacol work in progress de Antoaneta Cojocaru, se joacă cadrul festivalului UNDERCLOUD, pe 28 septembrie, de la ora 19:00, la Muzeul Național al Tăranului Român.

INTRAREA ESTE LIBERĂ pe bază de rezervare la adresa de e-mail undercloud2021@gmail.com.

Piesa – sub titlul PARLER AVEC TOI – a avut premiera mondială la Paris, la Théatre Le Guichet Montparnasse, în 2018. Spectacolul Teatrelli cu Antoaneta Cojocaru și Daniel Pascariu este prima montare scenică a piesei în România, a avut premiera online in luna iulie 2020, fiind apoi prezentată și live publicului sub formă de spectacol work in progress la Grădina cu Filme Cinema & More și Caro Cultura.

Pentru a doua oară, pe scena Teatrelli, Antoaneta Cojocaru și Daniel Pascariu joacă într-o nouă poveste de iubire, de această dată într-un spectacol cu un comic subtil, spumos și foarte dinamic. O poveste sensibilă despre lucrurile pe care nu ni le spunem cu adevărat, despre neîncrederea în noi și în ceilalți, care adesea creează prăpăstii și ne împiedică să fim fericiți.

Un spectacol care s-a născut într-o perioadă complicată, de pandemie, dar care aduce un strop de speranță și bucurie.

Ana-Maria Bamberger, autoarea piesei, despre premiera online a spectacolului: „E un spectacol luminos, organic, expresiv, sensibil, melodios, plin de fantezie, ritmat, cu o chimie minunată – și foarte bine filmat și montat. O surpriză: mă așteptam la o ‚lectură’ și de fapt este deja un adevărat spectacol. Antoaneta și Daniel se mișcă, dansează, și cu fiecare dans, pe melodiile foarte bine alese, într-o coregrafie inspirată, personajele se conturează, și relația lor se adâncește. Se sărută, se încurcă în firele telefoanelor, se caută și se găsesc, se pierd, se regăsesc, își vorbesc, și sunt, pur si simplu… Nina și Patrick, și povestea aceasta e, cu adevărat, povestea lor. Vorbind cu Antoaneta, mi-a spus cât de mult le-a plăcut să lucreze acest spectacol, și cât de bine s-au simțit făcând-o – și asta este ceea ce se vede și se simte în fiecare clipă. Bucurie, umor, sensibilitate, imaginație, talent, sinceritate. Ce poți să-ți dorești mai mult?”

Un spectacol work in progress de Antoaneta Cojocaru
Cu: Antoaneta Cojocaru și Daniel Pascariu
Light Design: Ștefan Vasilescu
Durata: 80 de minute

Urban GIF Show

Ce înseamnă viața și rutina urbană, prin ochii unuia dintre cei mai renumiți coregrafi români, într-o producție inovatoare Teatrelli.

Florin Fieroiu – regizor și coregraf, Vlaicu Golcea – compozitor și performer;

Cristina Milea – scenograf, Elise Wilk – dramaturg și Ioana Ilaș-Bodale – artist vizual;

alături de o echipă special aleasă de performeri: Nicoleta Lefter, Alexandra Mihaela Dancs, Paul Cimpoieru, Denis Bolborea și Simona Dabija

aprofundează relația noastră cu orașul în care trăim și felul în care corpul se manifestă în noile metropole, într-o producție marca Teatrelli care își propune să valorizeaze creatorii independenți și să provoace publicul.

URBAN GIF SHOW este un spectacol inovator despre oraș (implicit despre București) și despre felul în care corpul se manifestă în el. Pornind de la doi termeni contemporani și două practici celebre deja, inclusiv în comportamentul social media, repere între care ne ducem viața din ce în ce mai des – jpeg și GIF –, spectacolul recontextualizează rolul corpului uman, mișcarea și esența într-o înlănțuire de combinații artistice și tehnice unice.

Publicul va redescoperi, cu alți ochi, gesturi pe care le facem ca rutină a traiului în oraș, acțiuni care își găsesc originile în cele mai simple și aparent banale activități cotidiene, recompuse și reformulate dintr-o perspectivă artistică unică.

Un nou tip de experiență performativă, cu un instrument specific programelor de animație

În contextul unei necesități a valorizării artiștilor români independenți și a abordărilor contemporane pe scenele românești, URBAN GIF SHOW aduce un nou tip de experiență performativă pe scena culturală bucureșteană, utilizând o practică artistică nouă – neutilizată până în prezent – inspirată din instrumentarul de lucru specific programelor de animație –secvențatorul, acesta devenind în spectacol un instrument virtual de lucru, ca un fel de auto-programare corporală.

Astfel, noua producție Teatrelli își propune să fie un adevărat laborator de cercetare artistică, rezultatul acestui demers fiind un spectacol care oferă îndeajuns de multe tipuri de expresie, astfel încât fiecare tipologie din public să poată rezona cu cel puțin un element din ceea ce vede/aude/simte.

Libertate și provocare pentru spectacor

Spectatorul nu primește un mesaj de tip narativ, concret, ci i se expun multe idei, asemeni unui puzzle sau unor ferestre specifice softurilor IT care se deschid și se suprapun, exprimate in imagini sau micro-acțiuni, asamblate într-un context non-narativ.

Astfel, publicul este provocat să redescopere și să chestioneze identitatea urbană, într-un carusel vizual plin de surpriză, mișcare și poezie urbană.

Expresia comună a două generații de artiști

URBAN GIF SHOW este expresia comună a cel puțin două generații de artiști români, dintre care unii au marcat în mod decisiv spațiul cultural contemporan:

Florin Fieroiu (concept), Vlaicu Golcea (muzică) Cristina Milea (scenografie), Elise Wilk (poeme urbane), Ioana Ilaș-Bodale și Mircea Ilaș (video și grafică).

Performeri: Nicoleta Lefter, Alexandra Mihaela Dancs, Paul Cimpoieru, Denis Bolborea și Simona Dabija.

Distribuția spectacolului a fost selectată în urma unui atelier-casting la care s-au înscris peste 150 de actori și dansatori.

Spectacolul s-a clasat pe locul 4 în topul celor mai bune 10 spectacole din București, din 2019, într-un clasament realizat de revista „Zile și Nopți”: https://www.zilesinopti.ro/articole/28413/care-a-fost-spectacolul-anului-2019-in-bucuresti

*Prețul unui bilet este de 30 lei + taxe.

Caravana “DJANGO” – Gypsy Jazz Manouche” – EMY DRĂGOI

Deși, din cauza vremii nefavorabile, nu ne-am putut bucura de concertul special EMY DRĂGOI & Aylin Cadîr – CINEACORDEON, de Ziua Bucureștiului, în Grădina cu Filme – Cinema & More, vă invităm de această dată în spațiul Teatrelli, la un alt proiect de excepție care poartă semnătura maestrului EMY DRĂGOI: Caravana “DJANGO” – Gypsy Jazz Manouche”. Omagiu – Django Reinhardt & Stéphane Grappelli. Invitat special: AYLIN CADÎR.

Un gen muzical cu o istorie şi un parfum aparte: Jazz-ul Manouche, originar din suburbiile Franței – ţara în care Emy Drăgoi şi-a desăvârşit studiile muzicale, primind titlul de „Artistul anului”. Este, de asemenea, țara în care i-a descoperit pe iluştrii promotori ai acestui gen muzical, Django Reinhardt şi Stéphane Grapelli, trăind alături de David Reinhardt (nepotul lui Django), susținând spectacole împreuna cu el și Trio Rosenberg, Biréli Lagrène, Didier Lockwood etc.

Din repertoriul acestui proiect nu vor lipsii teme nemuritoare, precum: “Minor Swing”, “Daphne”, “Belleville”, “Djangology”, “Swing ’42” și “Nuages”, devenite piese standard în muzica de jazz.

Invitatul special al proiectului este Aylin Cadîr – actriță a Teatrului Național București, apreciată pentru rolurile din teatru şi film, pentru prezenţele de la radio şi televiziune, având şi o solidă pregătire muzicală. Totodată, alături de Emy Drăgoi pe scenă: Jazz Hot Club Romania.Vă așteptăm, așadar, la un voiaj muzical plin de magie!

Dincolo de teatru, la sfârșit de vară

Ediția specială LIVE a Anotimpurilor dialogului despre Teatru cu Octavian Saiu a propus publicului trei evenimente extraordinare pe o temă pe cât de rar abordată, pe atât de stringentă – valențele durerii în plan artistic, dar și social:

▪️ Intâlnire cu actrița și regizoarea ALINA ȘERBAN, multi-premiată la nivel internațional;

▪️ Prezentarea, în premieră, a documentarului realizat de Iustin Șurpănelu pe marginea performance-ului work in progress „INT.EXT” semnat de Bobi Pricop, Mihai Păcurar, Teona Galgoțiu, Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás (o producție creart/Teatrelli & Galateca). Invitată: poeta și regizoarea Teona Galgoțiu, autoarea poemelor urbane care au stat la baza „INT.EXT” – un performance colectiv despre consecințele și experiențele dureroase ale pandemiei cu precădere pentru zona artistică independentă;

▪️ Lansarea celui mai recent volum semnat de OCTAVIAN SAIU – „DUREREA. DINCOLO DE TEATRU”, apărut în Colecția Yorick a Editurii Nemira.

„Pentru teatru, durerea rămâne proba de foc. Nimic – în plan estetic, moral, filosofic – nu îl pune mai greu la încercare. Nici frumosul, nici grotescul, nici binele, nici răul, nici adevărul sau minciuna. Suferința fizică și durerea sufletească împing teatrul până la limitele reprezentării, fiindcă îi impun ceva absolut autentic, dincolo de efecte și mai presus de aparențe. În fața durerii, instrumentele limbajului scenic devin dintr-o dată neputincioase, incapabile să îi comunice realitatea pură. Și, atunci, ceva miraculos se poate întâmpla. Ceva ce apropie teatrul de alte lumi, de la muzică la performance art, de la pictură la film și fotografie, fără a-l îndepărta de vocația lui cea mai profundă, aceea de a fi oglinda vieții și a condiției umane.

Despre durere, despre suferință individuală și colectivă, cu tot ceea ce înseamnă expresia ei întruchipata de un artist, va fi vorba într-o ediție specială a Anotimpurilor dialoguluide la Teatrelli. Invitată va fi Alina Șerban, creatoarea unor opere despre durere aplaudate la mari evenimente culturale ale lumii. Tot atunci, va avea loc premiera documentarului dedicat unei producții care are ca subiect pandemia și consecințele ei atât de dureroase pentru zona artistică independentă: „INT.EXT”. Va vorbi despre proiect Teona Galgotiu, autoarea poemelor urbane care au stat la baza acestui experiment performativ realizat în vitrinele Galeriei Galateca.

În ultima seară de vară, în aer liber, sunteți invitați la o întâlnire de taină despre cel mai dificil și totodată cel mai fierbinte subiect al prezentului: durerea.” – Octavian Saiu

——

Despre Octavian Saiu 

Octavian Saiu, gazda seriei speciale de întâlniri de la Teatrelli, intitualtă Anotimpurile dialogului despre teatru, este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 şi 2019 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor (Wrocław – Capitală culturală europeană şi Toga, Japonia). Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale au apărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale. Este autorul a 12 volume despre teatru. A primit Premiul Criticii pentru carte de teatru în 2010 şi Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013. Anul acesta, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, „însemn de apreciere pentru activitatea importantă dedicată criticii de teatru, pentru profesionalismul de care a dat dovadă în promovarea creației teatrale românești”. 

——

„INT. EXT.” este o producție creart/Teatrelli & Galateca – Susținută de UniCredit Bank & JTI și plăcută de Radio Guerrilla.