Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu Archives - Page 2 of 3 - Teatrelli

Regele Lear și toamna fără sfârșit a lumii noastre: Despre mântuirea feminină a tragicului, despre teatru și adevărurile lui

Un dialog cu ANDREI ȘERBAN și TANG SHU WING

Dialogul a avut loc în limba engleză, cu subtitrare în limba română. 
Premieră pe pagina de Facebook Teatrelli, în data de 26 noiembrie 2021, de la ora 19.00.

Lear este piesa cea mai întunecată a lui Shakespeare. Citită astăzi, pare verdictul final aplicat unei lumi fără metafizică.  Pusă în scenă, ea poate fi și recviemul acestei lumi, și contemplarea amară a salvării ei imposibile. Cu o expresivitate poetică uimitoare, Andrei Șerban a creat la București versiunea sa conjugată la genul feminin – cu Mariana Mihuț, Valeria Seciu, Dana Dogaru… Un spectacol ce nu se poate uita, poem teatral închinat măreției și forței femeii de a rosti adevărurile cele mai dureroase despre condiția umană. Mai de curând, la Hong Kong, un regizor de referință al Asiei a conceput o operă bazată pe Regele Lear cu o distribuție exclusiv feminină și fără niciun cuvânt. Tăcerea este pentru Tang Shu Wing ceea ce cuvântul rămâne pentru Șerban: sursa esențială a teatrului, șansa regenerării lui și a noastră.

Într-un dialog de toamnă tristă, care pare fără sfârșit, îi veți putea asculta pe doi dintre marii artiști ai acestor vremuri. Vor vorbi despre scenă, despre Shakespeare, despre Lear, dar și despre ceea ce ne sperie atât de mult pe toți: tragicul ascuns al existenței. Sunteți invitați, așadar, la o întâlnire specială dedicată teatrului peste granițe și dincolo de ele cu Andrei Șerban și Tang Shu Wing. Adică, la o noua ediție de spirit a Anotimpurilor noastre teatrale.” – Octavian Saiu

——

The Seasons of Theatre Dialogue with Octavian Saiu

King Lear and Our Autumn with No End: About the Female Redemption of Tragedy, about Theatre and Its Truths

 A dialogue with ANDREI ȘERBAN și TANG SHU WING

Premiere on www.facebook.com/teatrelli/, on 26th of November 2021, 7 PM (EET).

King Lear is Shakespeare’s darkest play. Today, when read, it appears to be the final verdict applied to a world devoid of metaphysics. When staged, it becomes both the requiem of this world, and the bitter contemplation of its impossible salvation. With amazing poetic expressiveness, Andrei Șerban created his Bucharest version with an all-female cast: a show that cannot be forgotten, a theatrical poem dedicated to the greatness of women and to their ways of uttering the most painful truths about the human condition. More recently, in Hong Kong, a major Asian theatre director crafted a performance based on Lear only with women, and without a word. Silence is for Tang Shu Wing what words remain for Șerban: the essential source of theatricality, as well as its chance to regenerate itself.

In a sad autumn, which for some seems with no end, you are invited to listen to two of the most important artists of these times. They will talk about the stage, about Shakespeare, about Lear, but also about what terrifies us all: the hidden tragedy of existence. You are therefore invited to a special encounter dedicated to theatre across, and beyond borders with Andrei Șerban and Tang Shu Wing. It is indeed a special chapter of our seasonal theatrical Dialogues.” – Octavian Saiu

Helgard Haug, Stefan Kaegi and Daniel Wetzel from Rimini Protokoll in dialogue with Octavian Saiu

Live, online, on the Facebook pages of Teatrelli, Rimini Protokoll and Goethe-Institut București 1.10.2021, 7 PM (Bucharest time) In English, without translation

Walking in public gained new meaning with the pandemic. An ancient and every-day ritual became an integral part of the new normality. People meet, walk, stroll through districts, play in landscapes, and perceive their environment anew with every stride.

In the context of entering the fourth wave of the COVID-19 pandemic, which implies new restrictions and new challanges for the theatre world, on October 1st will take place the launching of the Romanian version of The Walks – an experimental performance created by the famous theatre-lable Rimini Protokoll in Berlin, in co-production with creart / Teatrelli and in partnership with Goethe-Institut Bucharest.

The Walks is a collection of short audio experiences covering specific locations in the city, such as supermarket, theater, park, street etc., being an invitation to rediscover and interact with your environment and grasping walking as a theatrical scenario.

The script and direction of The Walks are signed by Helgard Haug, Stefan Kaegi and Daniel Wetzel, the three directors who founded in 2000 the famous Rimini Protokoll theater-label, awarded, among others,  with the Faust Theatre Prize, the European Award “New Realities in Theatre” or the Silver Lion at the Venice Biennale for performing arts.

On this occasion we invite you on October 1st, at 7 PM (EEST time) to an unique dialogue with Helgard Haug, Stefan Kaegi and Daniel Wetzel – the three directors and founders of Rimini Protokoll, moderated by Octavian Saiu, professor, scholar and professional theatre critic.

The dialogue will concentrate on the experimental production The Walks, but also on the future of theatre, which is – probably more than ever – challanged to find new hybrid and digital formats, to experiment and innovate, in order to survive.

***

Helgard Haug is an author and director. Both by herself and together with Daniel Wetzel and Stefan Kaegi, she produces under the label Rimini Protokoll. Work by work they have expanded the means of the theatre to create new perspectives on reality. The first collaborative work with Stefan Kaegi and Daniel Wetzel took place in 2000. Since then, they have been developing stage-works, interventions, performative installations and audio plays together with experts who have gained their knowledge and skills beyond the theatre. They first gained greater media coverage with the work “Germany 2”, the copy of a whole session of the German Bundestag with 200 inhabitants of the city of Bonn. For the staging of works like “Wallenstein”, “Karl Marx: Das Kapital, Erster Band” or “Adolf Hitler: Mein Kampf Band 1&2”, Haug and Wetzel brought together experts from different political and social environments. When they were awarded the Mülheimer Dramatikerpreis in 2007, it started a wide debate about new authorship and post-dramatic theatre. Many of their works feature interactivity and a playful use of technology. With “Call Cutta in a Box”, “General assembly”, “DO’s & DON’Ts” they lured the audience from the theatre into the city. In April 2019, Haug staged “Chinchilla Arsehole, eyey”, a production which has in focus three protagonists affected by the Tourette syndrome who put the theatre through a stress-test.

She also created multiple audio plays, many of which developed within the context of Rimini Protokoll’s theatre works but also often in collaboration with Thilo Guschas and others. Haug’s audio plays have also received numerous awards; most recently, she received the 2019 ARD Radio Play Award for “Chinchilla Arschloch, waswas” together with Thilo Guschas.

Besides her artistic work, Helgard Haug regularly works as a juror and lecturer.

Stefan Kaegi creates documentary theatre plays, audio-interventions, curated formats and works in the urban environment in a diverse variety of collaborative partnerships. Using research, public auditions and conceptual processes, he often gives voice to ‘experts’ who are not trained actors but have something to tell. Most of his works are released under the label „Rimini Protokoll“ – the Berlin-based theatre collective he founded together with Helgard Haug and Daniel Wetzel. The trio of directors reproduced the full session of the German Parliament using 200 citizens from Bonn (“Germany 2”). In “Deadline”, they presented a piece with five experts on the central European way of dying, and one in which they reconstructed the bankruptcy of the Belgian national airline Sabena in Brussels (“Sabenation”). Later works include “Call Cutta in a Box”, a one-to-one telephone performance that takes place live from a call centre in India, “Hauptversammlung” (“Annual General Meeting”), a parasitic intervention at Daimler’s shareholders’ meeting, the multi-player-on-stage-game “Best Before” (Vancouver 2010), the video-walk “Outdoors” (National Theatre of Wales 2011), various personalized versions of “100% City” (in Vienna, London, Melbourne and many other cities in with 100 local citizens on stage) and “Lagos Business Angels” with Nigerian business people (Berlin 2012), as well as “Weltklimakonferenz” (Hamburg 2014) – a simulation of the UN Conference on climate change. Currently they perform “Homevisit Europe” as an intaractive performance game in hundreds of households across the globe and work on their tetralogy „Staat 1-4“ on phenomena of post-democracy. The CCCBarcelona and the MAAT Lisbon recently showed their installation „Win < > win“ in Lisbon with jellyfish as live-performers. 

In 2005 Kaegi won the jury-prize of the festival “Politik im Freien Theater” for Mnemopark. In 2010 Kaegi was awarded the European Prize for Cultural Diversity. In 2011 the jury prize for “Radio Muezzin” in the Theatre Festival Sarajevo, and hei curated the “idiom”-section of “Malta” Festival Póznan. 2015 Remote Moscow was nominated for the Golden Mask in Russia. And in 2018 he won the Grand Prize of Bitef Festival Belgrade for “Nachlass”.

Since 2000 Daniel Wetzel forms an author and director-team with Helgard Haug and Stefan Kaegi, running under the name Rimini Protokoll. Their projects in duo or trio-constellations as well as solo works cover the fields of theatre, audio play, film and installation. Central to their work is the further development of the respective art fields to allow for unconventional views on our reality. For example, Haug / Kaegi / Wetzel declared an annual meeting of the Daimler company a theater piece and made their audience temporary share holders (“Annual Shareholders Meeting“, Berlin 2009) and they staged “100% City“ in more than 38 cities around the world with 100 local inhabitants statistically representating their city. In Berlin and Dresden they developed interactive Stasi-audio plays (“50 kilometers of files”, 2011 or “10 kilometers of files”, 2013). Since the 90s their work with “experts of the everyday life” is described as groundbreaking and leading the path to new forms of documentary theater. Their work “Shooting Bourbaki (2003) was awarded the NRW-Impulse-Prize, “Deadline” (2004), “Wallenstein – a documentary-play” (2006) and “Situation Rooms” (2013) were invited to the Berliner Theatertreffen. The Mülheimer Dramatikerpreis awarded “Karl Marx: Capital, Volume One” (2007) both with the audience award as well as the award for dramaturgy, “Quality Control” (2014) also won the audience award.

Further awards for Rimini Protokoll: German Theater Award Der Faust (2007), European Theater Award in the category New Realities (2008), War Blinded Audio Play Prize for “Karl Marx: Capital, Volume One” (2008), Silver Lion at the 41st Theaterbiennale in Venice (2011),  Hörspielpreis der ARD (ARD’s audio drama award) (2014), Hörbuchpreis der ARD (ARD audio book prize) (2015), Swiss Grand Prix Theater / Hans-Reinhardt-Ring (2015).

Professor Octavian Saiu is a scholar and professional theatre critic. He holds a PhD in Theatre Studies from National University of Theatre and Film (NUTF) in Romania, with a thesis about theatrical space, and another PhD in Comparative Literature from the University of Otago in New Zealand, with a thesis about Samuel Beckett and Eugène Ionesco. He completed his Post-Doc in Modern Literature at the University of Otago and has been awarded his Habilitation in Theatre and Performing Arts. He teaches in the Postgraduate Programme of NUTF, the Doctoral School of Sibiu University and the Centre of Excellence in Visual Studies of the University of Bucharest. He was Visiting Fellow at the University of London, School of Advanced Study, and has taught courses and offered master classes as Visiting Professor at various universities in Europe, Africa, Asia, and the Middle East, as well as the Grotowski Institute.He has been actively involved, as Conference Chair and Invited Speaker, in several major theatre and academic events around the world, including the Theatre Olympics, Wuzhen Theatre Festival, as well as Edinburgh International Festival, where he was Chair of the Samuel Beckett Conference in 2013. Since 2004 he has been Chair of the Conferences of Sibiu International Theatre Festival. He is the Chair of the Shakespeare Studies Conference, organized by Craiova International Shakespeare festival in partnership with the International Association of Theatre Critics (IATC).He is President of the Romanian Section – Theatre Studies of IATC. He has published academic articles in several international journals, as well as twelve books on theatre. He received the Critics’ Award in 2010, the Award of the Union of Theatre Artists (UNITER) in 2013, and the Order of Cultural Merit from the President of Romania in 2020.

(RO)

Helgard Haug, Stefan Kaegi și Daniel Wetzel de la Rimini Protokoll în dialog cu Octavian Saiu

Live, online, pe paginile de Facebook Teatrelli, Rimini Protokoll și Goethe-Institut București 1.10.2021, 7 PM (ora Bucureștiului) În limba engleză, fără traducere

Odată cu pandemia, mersul pe jos în spațiul public a căpătat un nou sens. Un ritual străvechi și cotidian a devenit o componentă de bază a noii normalități: oamenii se întâlnesc, se plimbă, umblă prin cartiere, se joacă în natură și își redescoperă vecinătățile cu fiecare plimbare.

În contextul în care am intrat în valul patru al pandemiei de COVID-19, care presupune noi restricții și noi provocări pentru scena teatrală, pe 1 octombrie va avea loc lansarea versiunii în limba română a aplicației The Walks, spectacol-experiment realizat de celebra companie Rimini Protokoll din Berlin, în co-producție cu creart/Teatrelli și în parteneriat cu Goethe-Institut București.

The Walks este o colecție de scurte spectacole audio concepute pentru locuri specifice din orașul tău și o invitație de a-ți redescoperi împrejurimile și de a interacționa cu ele, înțelegând mersul pe jos ca pe un scenariu teatral.

Textul și regia producției The Walks sunt semnate de Helgard Haug, Stefan Kaegi și Daniel Wetzel, cei trei regizori care au fondat în anul 2000 celebrul colectiv de teatru Rimini Protokoll din Berlin, distins, printre altele, cu  Premiul European de Teatru – Premio Europa – la categoria Noi Realități în Teatru sau Leul de Argint la cea de-a 41-a Bienală de Teatru de la Veneția.

Cu această ocazie, vă invităm pe 1 octombrie, de la ora 19.00 (ora Bucureștiului), la un dialog de excepție cu Helgard Haug, Stefan Kaegi și Daniel Wetzel – cei trei regizori și fondatori ai colectivului de teatru Rimini Protokoll din Berlin, moderat de profesorul, cercetătorul și criticul de teatru Octavian Saiu.

Dialogul va aduce în discuție producția-experiment The Walks, dar și viitorul teatrului, într-o perioadă în care – poate mai mult ca oricând – artele spectacolului sunt supuse provocării de a găsi noi formate hibride și digitale, de a experimenta și a inova, pentru a supraviețui.

***

Helgard Haug este scriitoare și regizoare. Împreună cu Daniel Wetzel și Stefan Kaegi a co-fondat celebrul colectiv de teatru Rimini Protokoll din Berlin, considerat de critica de specialitate drept creator al noului val de teatru documentar. De-a lungul timpului, spectacolele lor au urmărit dezvoltarea continuă a limbajului și mijloacelor teatrale, cu scopul descoperirii unor perspective noi asupra realității. Prima colaborare cu Daniel Wetzel și Stefan Kaegi a fost în anul 2000, în cadrul producției “Crossword puzzle pit stop”. De atunci, au continuat să creeze spectacole de teatru, intervenții culturale, instalații performative și spectacole audio împreună cu experți din domenii de activitate diferite de teatru. Au câștigat recunoaștere media și internațională o dată cu spectacolul ”Deutschland 2” – copia unei sesiuni întregi a parlamentului german cu 200 de locuitori din orașul Bonn. Pentru punerea în scenă a unor spectacole precum ”Wallenstein”, ”Karl Marx: Das Kapital, Volume I” sau ”Adolf Hitler: Mein Kampf Band 1 & 2”, Haug și Wetzel au reunit experți din diferite medii politice și sociale și au stârnit dezbateri despre rolul dramaturgului contemporan în teatrul postdramatic. Helgard Haug și Daniel Wetzel au primit premiul Mülheimer Dramatikerpreis [Premiul pentru Dramaturgie al orașului Mülheim] pentru ”Karl Marx: Das Kapital, Volume I”. Multe dintre spectacolele lor se remarcă prin interactivitate și utilizarea ludică a tehnologiei. Spectacolele “Call Cutta in a Box”, “General assembly”, “DO’s & DON’Ts”, spre exemplu, au atras publicul de la teatru către oraș. În aprilie 2019, Haug a montat “Chinchilla Arsehole, eyey”, o producție care are în centrul atenției trei protagoniști afectați de sindromul Tourette care supun teatrul unui test de stres.

Helgard Haug se bucură de recunoaștere internațională și în zona spectacolelor audio sau radio – multe dintre producții sunt dezvoltate în cadrul Rimini Protokoll, dar de multe ori și în colaborare cu Thilo Guschas și alții. Spectacolele audio ale lui Haug au fost distinse cu numeroase premii, spre exemplu, recent a primit, alături de Thilo Guschas, premiul ARD Radio Play Award pentru ”Chinchilla Arsehole, eyey”.

Pe lângă activitatea sa în zona artistică, Helgard Haug este și lector universitar la diverse universități de artă din Germania, Danemarca, Elveția, Italia, Norvegia.

Stefan Kaegi creează spectacole de teatru documentar, intervenții audio și proiecte curatoriale. În producțiile sale utilizează adesea zona de cercetare, audiții publice și procese conceptuale pentru a da voce „experților” – actori care nu sunt profesioniști, însă au ceva de spus. Multe dintre spectacolele sale sunt produse sub marca Rimini Protokoll – celebrul colectiv de teatru din Berlin, fondat împreună cu Helgard Haug și Daniel Wetzel. Trio-ul regizoral a imitat o întreagă sesiune a Parlamentului german cu 200 de locuitori ai orașului Bonn în cadrul producției ”Deutschland 2”. În spectacolul “Deadline” au adus pe scenă cinci experţi în arta morţii din Europa Centrală și au reconstruit falimentul liniei aeriene belgiene Sabena din Bruxelles în producția ”Sabenation—Go Home and Follow the News”. Printre alte producţii se numără ”Call Cutta in a Box”, o convorbire telefonică în direct de la un call center din India, ”Hauptversammlung” (“Annual General Meeting”), o intervenţie parazitară pentru comemorarea adunării acţionarilor Grupului Daimler, ”Best Before” (Vancouver 2010), un joc video interactiv pentru 200 de spectatori de teatru, diverse versiuni personalizate ale ”100% City” (în Viena, Londra, Melbourne și multe alte orașe, care au adus pe scenă 100 de cetățeni din fiecare oraș – de la premiera mondială din Berlin, în 2008, au fost acoperite peste 38 de orașe din întreaga lume), ”Lagos Business Angels” cu oameni de afaceri nigerieni (Berlin 2012), precum și „Weltklimakonferenz” (Hamburg 2014) – o simulare a Conferinței ONU privind schimbările climatice. Printre alte producții ale lor se numără și ”Homevisit Europe” – un joc-performance interactiv accesat de sute de gospodării de pe glob și ”Staat 1-4“ despre fenomenele post-democrație.

De-a lungul timpului, compania a fost distinsă cu numeroase premii precum Premiul European de Teatru – Premio Europa – la categoria Noi Realități în Teatru, Leul de Argint la cea de-a 41-a Bienală de Teatru de la Veneția, Premiul Faust (Deutscher Theaterpreis Der Faust) al teatrului german, Premiul Juriului la Festivalul ”Politik im freien Theater” (Politica în teatrul liber) din Berlin. În 2015, Stefan Kaegi și Rimini Protokoll au obținut prestigiosul premiu elvețian Grand Prix Theater/Hans-Reinhart-Ring.

Din 2000, Daniel Wetzel formează alături de Helgard Haug și Stefan Kaegi un colectiv de regizori și dramaturgi, cunoscuți internațional sub numele de Rimini Protokoll. Proiectele lor în duo sau trio, precum și producțiile solo acoperă domeniile teatru, film, instalații performative și spectacole audio. Un element esențial în procesul lor creativ este dezvoltarea limbajului și a mijloacelor teatrale cu scopul de a oferi publicului viziuni neconvenționale asupra realității.

De exemplu, Haug / Kaegi / Wetzel au declarat reuniunea anuală a companiei Daimler o producție de teatru, invitând publicul să participe în cadrul acestei reuniuni ca acționari temporari (“Annual Shareholders Meeting“, Berlin 2009) sau au pus în scenă ”100% City” în peste 38 de orașe din întreaga lume, împreună cu 100 de locuitori, care reprezentau statistic orașul lor. În Berlin și Dresda au dezvoltat aplicații audio interactive prin care au scos documente Stasi (Serviciul Secret și Poliția Politică a fostei Republici Democrate Germane) din arhive și le-au adus la realitatea prezentă a orașului (“50 kilometers of files”, 2011 sau “10 kilometers of files”, 2013). Încă din anii 90`, proiectele lor cu ”experți” (actori amatori care își joacă propria viață) au fost apreciate de critica de specialitate ca fiind inovatoare și deschizătoare de drumuri pentru noi forme de teatru documentar.

Spectacolul “Shooting Bourbaki” (2003) a fost premiat cu NRW-Impulse-Prize, spectacolele ”Deadline” (2004), “Wallenstein – a documentary-play” (2006) și “Situation Rooms” (2013) au fost invitate în cadrul festivalului Berliner Theatertreffen. Mülheimer Dramatikerpreis (unul dintre cele mai prestigioase premii pentru teatru din Germania) a distins spectacolul „Karl Marx: Capital, Volume One” (2007), atât cu premiul publicului, cât și cu premiul pentru dramaturgie.

De-a lungul timpului, compania a primit cu numeroase premii, precum Premiul European de Teatru – Premio Europa – la categoria Noi Realități în Teatru, Leul de Argint la cea de-a 41-a Bienală de Teatru de la Veneția, Premiul Faust (Deutscher Theaterpreis Der Faust) al teatrului german etc.

Dincolo de teatru, la sfârșit de vară

Ediția specială LIVE a Anotimpurilor dialogului despre Teatru cu Octavian Saiu a propus publicului trei evenimente extraordinare pe o temă pe cât de rar abordată, pe atât de stringentă – valențele durerii în plan artistic, dar și social:

▪️ Intâlnire cu actrița și regizoarea ALINA ȘERBAN, multi-premiată la nivel internațional;

▪️ Prezentarea, în premieră, a documentarului realizat de Iustin Șurpănelu pe marginea performance-ului work in progress „INT.EXT” semnat de Bobi Pricop, Mihai Păcurar, Teona Galgoțiu, Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás (o producție creart/Teatrelli & Galateca). Invitată: poeta și regizoarea Teona Galgoțiu, autoarea poemelor urbane care au stat la baza „INT.EXT” – un performance colectiv despre consecințele și experiențele dureroase ale pandemiei cu precădere pentru zona artistică independentă;

▪️ Lansarea celui mai recent volum semnat de OCTAVIAN SAIU – „DUREREA. DINCOLO DE TEATRU”, apărut în Colecția Yorick a Editurii Nemira.

„Pentru teatru, durerea rămâne proba de foc. Nimic – în plan estetic, moral, filosofic – nu îl pune mai greu la încercare. Nici frumosul, nici grotescul, nici binele, nici răul, nici adevărul sau minciuna. Suferința fizică și durerea sufletească împing teatrul până la limitele reprezentării, fiindcă îi impun ceva absolut autentic, dincolo de efecte și mai presus de aparențe. În fața durerii, instrumentele limbajului scenic devin dintr-o dată neputincioase, incapabile să îi comunice realitatea pură. Și, atunci, ceva miraculos se poate întâmpla. Ceva ce apropie teatrul de alte lumi, de la muzică la performance art, de la pictură la film și fotografie, fără a-l îndepărta de vocația lui cea mai profundă, aceea de a fi oglinda vieții și a condiției umane.

Despre durere, despre suferință individuală și colectivă, cu tot ceea ce înseamnă expresia ei întruchipata de un artist, va fi vorba într-o ediție specială a Anotimpurilor dialoguluide la Teatrelli. Invitată va fi Alina Șerban, creatoarea unor opere despre durere aplaudate la mari evenimente culturale ale lumii. Tot atunci, va avea loc premiera documentarului dedicat unei producții care are ca subiect pandemia și consecințele ei atât de dureroase pentru zona artistică independentă: „INT.EXT”. Va vorbi despre proiect Teona Galgotiu, autoarea poemelor urbane care au stat la baza acestui experiment performativ realizat în vitrinele Galeriei Galateca.

În ultima seară de vară, în aer liber, sunteți invitați la o întâlnire de taină despre cel mai dificil și totodată cel mai fierbinte subiect al prezentului: durerea.” – Octavian Saiu

——

Despre Octavian Saiu 

Octavian Saiu, gazda seriei speciale de întâlniri de la Teatrelli, intitualtă Anotimpurile dialogului despre teatru, este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 şi 2019 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor (Wrocław – Capitală culturală europeană şi Toga, Japonia). Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale au apărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale. Este autorul a 12 volume despre teatru. A primit Premiul Criticii pentru carte de teatru în 2010 şi Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013. Anul acesta, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, „însemn de apreciere pentru activitatea importantă dedicată criticii de teatru, pentru profesionalismul de care a dat dovadă în promovarea creației teatrale românești”. 

——

„INT. EXT.” este o producție creart/Teatrelli & Galateca – Susținută de UniCredit Bank & JTI și plăcută de Radio Guerrilla.

Sărbătoarea artei actorului: în teatru, în film, pe scena lumii

Un dialog cu ANAMARIA MARINCA

27 Martie este Ziua Mondială a Teatrului – motiv de bucurie, de celebrare a unei arte vechi de când lumea. Și, totuși, cine are dispoziție acum pentru această sărbătoare? Peste tot, teatrele sunt închise sau de-abia supraviețuiesc. Iar Teatrul cu „T” mare a ajuns să fie pus sub semnul întrebării, amenințat, din afară, de o criză care pare că de-abia începe și, din interior, de pericolele dezbinărilor și disperărilor care parcă nu se mai termină. Totuși, merită să ne bucurăm de teatru. Avem datoria să credem în el, dincolo de toate tentațiile de a-l părăsi sau de a-l considera mai puțin important decât alte aspecte ale existenței. Teatrul rămâne șansa noastră de a visa împreună.

Vă invit la o întâlnire de vis cu un artist excepțional. Este așa nu fiindcă a primit recunoașteri internaționale copleșitoare, a colaborat cu mari staruri, în spectacole și filme celebre. Este așa pentru simplul motiv că întreaga ei carieră s-a clădit din talent, din muncă, dar și dintr-o anume putere de fascinație. Anamaria Marinca întruchipează condiția actorului de teatru și de cinema pentru care nu există granițe de nici un fel: în română, în engleză, în tăcere, are harul de a transmite emoție și bucurie, de a străbate distanțele până la sufletele tuturor spectatorilor. Acest dialog, cu și despre ea, este un dar pentru toți cei care au nevoie de teatru. Adică pentru cei care vor să viseze la o altfel de primăvară.” –  Octavian Saiu

Eveniment desfășurat sub patronajul Institutului Internațional de Teatru (ITI) – UNESCO.

Dialogul a avut loc în limba română, cu subtitrare în limba engleză.
Premieră pe pagina de Facebook Teatrelli, în data de 27 martie 2021, de la ora 19.00.

Octavian Saiu este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor de la Wrocław – Capitală culturală europeană. Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume, Secretar General Adjunct al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale au apărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale. Este autorul a 11 volumele despre teatru. A primit Premiul Criticii pentru carte de teatru în 2010 şi Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013.

În ianuarie 2020, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, „în semn de apreciere pentru activitatea importantă dedicată criticii de teatru, pentru profesionalismul de care a dat dovadă în promovarea creației teatrale românești”.”

***

Celebrating the Art of Acting: in Theatre, in Film, on the Stage of the World – A Dialogue with ANAMARIA MARINCA

„The 27th of March, World Theatre Day, is an occasion for us to rejoice, to celebrate one of the oldest art forms invented by humankind. And yet, is anyone really in the mood for such a celebration? Everywhere, theatre companies are barely surviving, threatened by a crisis with devastating effects and by a sense of sadness and even despair. However, theatre is certainly worth enjoying and applauding. We all should believe in it, beyond other aspects of existence that are perhaps more urgently important, because it remains our chance to dream together.

You are all invited to a very special dialogue with an extraordinary artist. She is extraordinary not because she has received overwhelming international recognition and has collaborated with global superstars in acclaimed movies and theatre productions. She is so because her entire career has been built on talent, hard work, and genuine charisma. Anamaria Marinca is a theatre and film actor for whom borders of any kind cease to exist: in Romanian, in English, in silence, she is always able to reach out to the souls of her spectators. This dialogue, with and about her, is a gift for all those who realise they need theatre. That is to say, for all those who wish to dream, together.” – Octavian Saiu

Event organised under the patronage of the International Theatre Institute (ITI) – UNESCO.

The dialogue will be in Romanian, with English subtitles.

Premiere on www.facebook.com/teatrelli/, on 27th of March 2021, 7 PM (EET).

Professor Octavian Saiu is a scholar and professional theatre critic. He holds a PhD in Theatre Studies from National University of Theatre and Film (NUTF) in Romania, with a thesis about theatrical space, and another PhD in Comparative Literature from the University of Otago in New Zealand, with a thesis about Samuel Beckett and Eugène Ionesco. He completed his Post-Doc in Modern Literature at the University of Otago and has been awarded his Habilitation in Theatre and Performing Arts. He teaches in the Postgraduate Programme of NUTF, the Doctoral School of Sibiu University and the Centre of Excellence in Visual Studies of the University of Bucharest. He was Visiting Fellow at the University of London, School of Advanced Study, and has taught courses and offered master classes as Visiting Professor at various universities in Europe, Africa, Asia, and the Middle East, as well as the Grotowski Institute.

He has been actively involved, as Conference Chair and Invited Speaker, in several major theatre and academic events around the world, including the Theatre Olympics, Wuzhen Theatre Festival, as well as Edinburgh International Festival, where he was Chair of the Samuel Beckett Conference in 2013. Since 2004 he has been Chair of the Conferences of Sibiu International Theatre Festival. He is the Chair of the Shakespeare Studies Conference, organized by Craiova International Shakespeare festival in partnership with the International Association of Theatre Critics (IATC).

He is Adjunct Secretary General of IATC and President of the Romanian Section – Theatre Studies of IATC. He has published academic articles in several international journals, as well as eleven books on theatre. He received the Critics’ Award in 2010, the Award of the Union of Theatre Artists (UNITER) in 2013, and the Order of Cultural Merit from the President of Romania in 2020.

Arta care nu hibernează niciodată: Scenografia de teatru, la timpul prezent

Invitați: Dragoș Buhagiar, Adrian Damian, Cristina Milea

„Dacă teatrul este, așa cum spunea Peter Brook în cartea lui cea mai cunoscută, arta de a face vizibil invizibilul, atunci o anume dimensiune a lui rămâne esențială. Fiindcă devine puntea între materie și spirit, înnobilează obiectele cele mai simple și le înalță la rangul de imagini. Imagini memorabile, purtate în suflet de spectatori care le descoperă într-o seară magică, din penumbra unei săli. Scenografia este tocmai acea vocație a imaginilor care nu se pierd, chiar și atunci când par invizibile.

Un dialog special cu trei artiști de teatru, trei creatori de lumi vizuale remarcabile: Dragoș Buhagaiar, cel mai premiat scenograf al spațiului românesc, mult așteptat la această serie de întâlniri de la Teatrelli după o a doua colaborare cu Tokyo Metropolitan Theatre; Adrian Damian, autorul unor decoruri de o plasticitate hipnotică, veritabile instalații aduse la viață de energiile actorilor; si Cristina Milea, laureata Premiului UNITER pentru scenografie în 2020, adepta unei ecologii teatrale cu miză estetică și umană deopotrivă.

Despre ceea ce se vede într-un spectacol și dincolo de el, despre munca nevăzută a scenografilor, despre provocările lor, despre greutățile lor, despre nevoia de a face astăzi teatrul mai vizibil decât oricând, la o nouă ediție a Dialogurilor noastre din fiecare anotimp. Cu ocazia Zilei Culturii Naționale, să sărbătorim împreună arta imaginii și a imaginației pe scena lumii, la timpul prezent.” – Octavian Saiu

Dialogul a fost difuzat, în premieră, pe pagina de Facebook Teatrelli, în data de 15 ianuarie, de la ora 19.00, cu ocazia Zilei Culturii Naționale și a avut loc în limba română, cu subtitrare în limba engleză.

Toamna fără teatru: despre prezentul și viitorul artelor spectacolului

„Ce se întâmplă cu teatrul? Ce se va întâmpla cu el după ce urgia de acum va trece, atunci când va trece? Cât mai putem rezista – împreună și separat – unei crize care ne-a dat peste cap modul de a fi, nu doar programul de lucru sau planurile pentru un spectacol, o stagiune, un festival? Neliniști fără răspuns ori cu prea multe răspunsuri, astfel de întrebări ne bântuie pe toți cei legați de arta scenei într-o ipostază sau alta. Avem nevoie de ele, iar obligația morală a fiecăruia e să nu încetăm să ni le adresăm, într-o perioadă când existența noastră și a teatrului pe care îl iubim este amenințată din toate direcțiile.

Asemenea gânduri sunt argumente imperative pentru o ediție specială a Anotimpurilor dialogului despre teatru. O ediție ai cărei invitați au încercat să răspundă întrebărilor de mai sus și altora, la fel de urgente, despre prezentul și viitorul artelor spectacolului. Cine sunt acești invitați? Liderii celor mai vechi și mai prestigioase structuri ale practicienilor lumii teatrale: Institutul Internațional de Teatru (ITI – UNESCO), Asociația Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret (ASSITEJ), Organizația Internațională a Scenografilor, Tehnicienilor și Arhitecților de Teatru (OISTAT) și Uniunea Internațională a Marionetelor (UNIMA). Așadar, sunteți așteptați la o dezbatere pe teme acute cu Tobias Biancone (Director General ITI-UNESCO), Yvette Hardie (Președinte ASSITEJ), Bert Determann (Președinte OISTAT) și Dadi Pudumjee (Președinte UNIMA).

Despre supraviețuirea și misiunea teatrului, despre condiția actuală a celor care cred în el, despre artiști de peste tot și spectatori de toate vârstele la o ediție de toamnă nostalgică a Dialogurilor noastre de fiecare anotimp.” – Octavian Saiu

Este pentru prima oară când liderii celor mai vechi și mai prestigioase structuri ale practicienilor lumii teatrale s-au întâlnit pentru a discuta despre situația artelor spectacolului, în contextul crizei generate de actuala pandemie.

Dialogul a fost difuzat în premieră pe pagina de Facebook Teatrelli, în data de 12 noiembrie, ora 19.00 și a avut loc în limba engleză, fără traducere. Din data de 13 noiembrie, dezbaterea este disponibilă și pe site-ul Teatrelli, precum și pe canalele Vimeo și Youtube Teatrelli, cu subtitrare în limba română.

Teatrul unei nopți de vară: Silviu Purcărete și magia nocturnului, de la „Danaidele” la „Faust”.

Un dialog cu Silviu Purcărete, la 70 de ani. Și la 25 de ani de la premiera mondială cu „Danaidele”.

Invitați: Coca Bloos, Ofelia Popii și Jonahan Mills.

„Un dialog cu Silviu Purcărete e un fel de bucurie vinovată, un risc asumat în numele prețuirii acestui mare regizor și iubirii pentru teatrul pe care el îl creează. Deloc tentat să se destăinuie, nu tocmai încântat de discuții speculative despre opera sa, Purcărete rămâne exemplul perfect al artistului care preferă să vorbească prin spectacole și nu despre ele. Totuși, câteodată, destul de rar, acceptă supliciul unor întrebări, le răspunde cu o seninătate dezarmantă, aproape că se destăinuie. Și atunci, dincolo de reticența lui de a intra în toate detaliile posibile și mai presus de refuzul de a elabora teorii despre poetica regiei, cei care îl ascultă au șansa de a-l descoperi ca om: deschis, sincer și generos.

O întâlnire online cu și despre Silviu Purcărete – aflat la el acasă, într-o perioadă de izolare pe care o consideră binevenită și chinuitoare, deopotrivă. La 70 de ani, rămâne același spirit sceptic, dar se pregătește de un nou spectacol la Tokyo și își păstrează intact simțul umorului. Alături de el, deși la distanță, au fost: Coca Bloos, de neuitat în Danaidele, Ofelia Popii, prezența senzațională din Faust și Jonathan Mills, fostul Director al Festivalului Internațional de la Edinburgh.

Despre magia și paradoxurile lui Purcărete, de la Danaidele la Faust, într-o seară de vară a Anotimpurilor dialogului despre teatru.” – Octavian Saiu

Dezbaterea a fost difuzată live pe pagina de Facebook Teatrelli în data de 20 august 2020.

Primăvara speranței și Ziua Mondială a Dansului

Invitați: Tobias Biancone, Noa Wertheim și Jarosław Fret

„În acest timp al însingurării și îndoielilor, avem mai mult decât oricând nevoie unii de ceilalți și de ceea ce ne poate aduce împreună dincolo de toate barierele și distanțele posibile: dialogul. De Ziua Mondială a Dansului, a avut loc o ediție extraordinară a Anotimpurilor dialogului despre teatru – o întâlnire dedicată mișcării, libertății și încrederii în frumusețea spiritului uman. O întâlnire concepută într-un parteneriat simbolic cu Institutul Internațional de Teatru (ITI), UNESCO, sub egida cărora are loc sărbătoarea zilei dansului, Secția Română – Teatrologie a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru și UNITER. O întâlnire despre credința în energiile ființei, despre dragostea pentru dans, despre speranța pe care mișcarea o degajă.

Invitații speciali au fost Tobias Biancone – Director General al Institutului Internațional de Teatru (ITI) – UNESCO, Noa Wertheim – Coregraful celebrei companii Vertigo din Israel, și Jarosław Fret – Directorul Institutului Grotowski și al Teatr Zar.

De această dată, sala mereu plină de prieteni ai Dialogurilor s-a convertit într-un spațiu virtual nemărginit, unde au fost bineveniți toți cei care iubesc dansul, teatrul și orice limbaj născut din împletirea lor. Ne-am bucurat că am putut celebra, împreună, Ziua Mondială a Dansului! Am redescoperit puterea de a visa, de a zâmbi, de a ne… mișca în ritmul gândurilor. A fost un dialog de primăvară despre dans, înțeles ca o eliberare a eului și ca o adevărată punte între suflete.” Octavian Saiu

Dezbaterea a fost difuzată live pe pagina de Facebook Teatrelli (https:www.facebook.com/teatrelli/) în data de 29 aprilie, de la ora 13:30 și s-a desfășurat în limba engleză, fără traducere.

Parteneri: Institutul Internațional de Teatru (ITI), Secția Română – Teatrologie a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru, UNITER și Accademia di Romania in Roma.

Metamorfozele corpului: de la „iarna” baletului clasic la dezghețul dansului contemporan

Invitați: Ioan Tugearu, Răzvan Mazilu și Gilda Lazăr

„De la codul mișcărilor de balet clasic la forța explozivă a dansului contemporan, diferența este imensă. Diferența între un limbaj al formelor vizuale perfect măsurate și un univers al corpului care își cere dreptul de a fi privit și prețuit fără restricții narative și codificări estetice. Astăzi, într-un secol lipsit de pudoare și principii dogmatice, trupul e liber de orice încorsetare ideologică, etică, dramaturgică. Dansul zilelor noastre este o sărbătoare a acestei libertăți greu câștigate, dar și o explorare fără compromis a condiției umane. Marii coregrafi ai prezentului, fie că se numesc Anne Teresa de Keersmaeker, Akram Khan sau Ohad Naharin, încearcă să dea mișcării pe scenă un sens profund, filosofic și uneori politic. Fără presiunea formală a baletului clasic, dansul lor e un manifest pentru corp, prin corp, încărcat cu semantica unei viziuni asupra lumii, comunicată prin simplitatea unui gest. A privi un mare spectacol coregrafic înseamnă emoție, bucurie, câteodată durere, însă presupune și nevoia autentică de a decodifica un mesaj amplu în plan intelectual.

Despre aceste dimensiuni polifonice, câteodată contradictorii, ale dansului a fost vorba într-o ediție de iarnă a Anotimpurilor dialogului despre teatru. Despre metamorfozele corpului ca imagine a spiritului și a gândului. Despre fizica și metafizica trupului. Despre gest și mișcare în artă, dar și în realitatea cea de toate zilele.

Invitați speciali au fost maestrul Ioan Tugearu, figură emblematică a dansului clasic și contemporan, Răzvan Mazilu, dansator-coregraf-regizor de referință, și Gilda Lazăr, autoarea celebrei serii de Întâlniri JTI cu marile companii de dans ale lumii.

Toamna noastră este primăvara lor: teatralitatea imposturii

“Despre impostură se tot vorbește în ultima vreme. Uneori cu patimă, alteori cu detașare clinică. De fiecare dată, totuși, este trecut cu vederea un detaliu esențial, care ține de felul în care acest fenomen se definește: orice impostor își creează un personaj, îl joacă fără efort, iar cei din jur devin publicul pasiv al unui scenariu de spectacol. Micii și marii impostori au în comun o abilitate histrionică, o forță de convingere bazată pe farmec personal sau tehnică bine studiată, un soi de efect hipnotic. Impostorii sunt actori de ocazie, iar cei care-i tolerează se transformă în spectatori fără voie ai unor farse. Adevărul dispare, iar falsul se instalează acolo unde bunul simț e abandonat.

Moliere, Gogol și Caragiale ne-au lansat avertismentele cele mai dure cu privire la acest proces. În teatru, prin teatru, acești autori ne vorbesc astăzi despre minciuna care se insinuează sub aparențele adevărului. Despre jocul de simulare și disimulare pe care, asemeni unui cabotin versat, îl practicăorice impostor. Despre pericolul de a rămâne nepăsători în fața celor care se simt bine doar atunci când mint, când exagerează, când se pretind a fi ceea ce nu sunt și nu pot să fie.

Acest fenomen al realității contrafăcute, cu toată fascinația lui pur teatrală, a fost subiectul unei noi ediții a dialogurilor noastre de la Teatrelli. Am vorbit despre scenă și despre scena lumii pentru a înțelege că, în definitiv, opusul imposturii nu e seriozitatea. Nici măcar competența. Opusul imposturii este adevărul.“ – Octavian Saiu

Cu ocazia acestei întâlniri, a fost lansat și un nou volum semnat de Octavian Saiu: „Efectul Tartuffe: fascinația teatrală a imposturii”, apărut la Editura Paideia.

Pornind de la unele personaje din teatrul universal, cartea abordează câteva tipologii deja clasice ale imposturii spațiului public.

Sponsori: Crama Oprișor și Alouette Urban Bistro